Thomas Smolders (28) schrijft al zijn hele leven over technologie. Die mix tussen taal en wetenschap kreeg hij mee via zijn ouders. Hij schreef al voor vrijwel elke krant in Vlaanderen als tech-journalist en kwam uiteindelijk bij In The Pocket terecht, de Gentse digital product studio die onder andere de itsme-app maakt. Als content manager verzorgde hij er zowel de geschreven content als podcasts of video’s. “Ik hou ervan om met een developer te praten die met moeilijke, technische dingen bezig is en na te denken hoe we er iets begrijpbaar kunnen van maken en de verkoop laten stijgen.”
Ook Simon Pertz (29) had een droomjob als Design Director bij Duke & Grace, een van de grootste reclamebureau’s van België. Hij vult Thomas perfect aan met zijn ervaring in design, branding en het ontwikkelen van websites. Afgelopen zomer, midden coronatijd, besloten ze om hun job op te zeggen en hun eigen creatief digitaal bureau op te richten.
Creatief digitaal bureau
“Met Hartstikke willen we onze skills inzetten om andere bedrijven te helpen. Terwijl veel digital agencies focussen op conversie zijn wij vooral creatief bezig met het maken van campagnes, websites en algemene communicatie van merken. Alles wat we doen is bovendien digitaal. Je zal ons geen buscampagnes of radio- en televisiespots zien maken. Onze klanten beseffen dat hun toekomst in het digitale ligt.”
Op dit moment zijn ze nog met twee, maar Simon en Thomas hebben de ambitie om door te groeien naar een bureau bestaande uit zo’n 10 tot 20 mensen. “Maar daar zal het ook bewust bij blijven. We komen allebei van een bureau met meer dan 100 mensen. Wij houden het liever kleiner zodat we bij elk project betrokken kunnen zijn.”
Gouden kooi
In de ogen van velen was het een vreemde beslissing om hun job op te zeggen midden in de coronacrisis. Thomas: “We zaten in een gouden kooi, maar het kriebelde zodanig hard om zelf te gaan ondernemen. We hebben natuurlijk eerst rondgevraagd of er op dit moment nood was aan een creatief bureau als Hartstikke. Collega-bedrijven lieten ons weten dat het nu drukker is dan ooit. Bedrijven willen blijven communiceren en gaan dit vooral digitaal doen aangezien iedereen binnen zit. We hebben uiteindelijk de sprong gewaagd en hier nog geen seconde spijt van gehad.”
De twee Gentenaren kunnen nu hun ruime ervaring bij zowel grote als kleine bedrijven inzetten om hun eigen bedrijf vorm te geven. “We weten inmiddels wat werkt en niet werkt. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om iemand in dienst te nemen en die alles bij te brengen wat ik door je jaren geleerd heb.”
Technologische kennis is troef
Wat Hartstikke onderscheidt van andere bureaus is hun specialisatie in technologie. “Vanuit mijn technische achtergrond begrijp ik de verschillende termen sneller dan anderen en slaag ik erin deze verstaanbaar te maken voor een groot publiek”, zegt Thomas. “Iets waar veel andere creatieve bureaus toch wel op vast komen te zitten.”
De keuze voor een Nederlandstalige naam is trouwens ook niet toevallig. “We kijken heel hard op naar de Nederlandse bureaus die toch al een stuk verder staan dan de meeste hier in België. De naam Hartstikke is een ode aan deze Nederlandse bureaus en op termijn willen we dan ook graag de grens oversteken met onze diensten.”