Ecover Fonds

Aan welk duurzaam project geeft Ecover 500.000 euro?

Een aantal maanden geleden kondigde Ecover, producent van ecologische schoonmaakmiddelen, het ‘Fertilise the Future’ fonds aan. Dit fonds ontstond uit de meerverkoop tijdens de coronacrisis en bedraagt 500.000 euro. Het geld zal geïnvesteerd worden in duurzame start-ups en ecopioniers die innovatieve oplossingen voor de klimaatproblematiek voorstellen. Zij konden hun ideeën inzenden en ondertussen werden er 21 finalisten, waaronder 6 Belgische, geselecteerd uit alle 776 aanmeldingen.

Het doel van het ‘Fertilise the Future’ fonds is om duurzame start-ups en ecopioniers een duwtje in de rug te geven. “Onze samenleving heeft, meer dan ooit, nood aan een reset. We moeten dit momentum aangrijpen”, zegt Tom Domen, Global Innovation Manager bij Ecover.

De oproep werd in juni gelanceerd door Ecover en leverde bijna 800 inzendingen op in de drie deelnemende landen; België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De inzendingen geven innovatieve, natuurgebaseerde oplossingen voor de klimaatproblematiek. Uit deze inschrijvingen heeft ieder deelnemend land nu een shortlist van finalisten samengesteld, waaruit per land 1 winnaar gekozen zal worden.

De 6 finalisten voor België:

  • Talea,  een organisatie die klimaatvriendelijke tuinen inricht op stedelijke locaties, dient een project in voor het inrichten van tuinen in ziekenhuizen.
  • Natuurpunt, de grootste natuurbeschermingsorganisatie in België, stelt voor om wetlands in stedelijke omgevingen te creëren, gericht op natuurherstel en klimaataanpassing.
  • Oost West Centrum, een organisatie gespecialiseerd in trainingen, wil een team voorbereiden en begeleiden voor het aanleggen van mini-voedselbossen in stedelijke omgevingen.
  • Natuurpark Hoge Venen, een natuurpark in de omgeving van Luik, heeft financiering nodig voor het herstel van de vijvers om de biodiversiteit te vergroten.
  • Bodemkundige Dienst België, een privébedrijf voor bodemonderzoek en advies aan boeren, heeft een duurzaam economisch model ontwikkeld dat boeren beloont voor het pompen en opslaan van CO2 in de bodem.
  • Glimps bio, een agency voor natuurlijke innovatie, dient een project in dat focust op het integreren van de natuur in stedelijke omgevingen en het betrekken van lokale gemeenschapsgroepen.

Na een stemming op sociale media door het publiek, ligt de uiteindelijke eindbeslissing bij de jury, die samengesteld is uit zowel interne als externe duurzaamheidsexperts. De winnaars worden in februari bekendgemaakt.