Voor Descamps en de hele retail, is het zo klaar als een klontje suiker: de kleinhandel heeft nood aan zuurstof. “Als we de kleinhandel de zuurstof willen bieden om te blijven investeren in winkelbeleving, kwaliteit èn digitale innovatie, dan moeten we voldoende lang aan eerlijke prijzen kunnen verkopen,” zegt de kapitein op het schip van kledingketen Brooklyn. “Deze crisis biedt de Colruyt’s van de retailsector de kans om de kleinhandel dood te knijpen met hun versnelde prijzenslag. Wat dan zal overblijven is serviceloze éénheidsworst.”
De opening van de klassieke middenstandswinkel komt dus geen dag te vroeg. Maar zullen die winkels voldoende omzet kunnen genereren, in de wetenschap dat over dik een maand, of zelfs binnen twee maanden als het februari wordt, de soldenperiode er aan komt? Descamps pleit alvast om de solden wat naar achter te schuiven. “Het ingekorte seizoen (de winkels moesten vanaf de herfstvakantie vier weken verplicht dicht) is meer dan genoeg reden om de solden naar achter te schuiven en dus niet te laten ingaan in volle Kerstperiode”, aldus Descamps. “De soldenperiode laten beginnen in de eerste dagen van januari zorgt traditioneel bovendien voor een ongeziene stormloop op de winkels. Dan komt de koopjesjager in de klanten naar boven en gaan we zeer Covid-onveilige taferelen zien in de straten. Te vermijden dus.”
Latere solden, aanvaardbare kortingen
Descamps pleit daarom voor een start op bijvoorbeeld woensdag 13 januari. Dat garandeert al een iets langer winterseizoen èn ook een meer gespreide start van de soldendrukte. “Uit ervaring weten wij dat een start op woensdagen telkens voor de beste resultaten zorgt in druktespreiding èn rendement”, zegt Ubbe descamps. “We zouden met die aanpassing kunnen zorgen voor meer ruimte om met aanvaardbare kortingen (ook via koppelverkoop in december) onze voorraad alsnog te gelde te maken. Bijkomend voordeel is dat de soldendrukte in de straten twee weken later komen en, door de start op woensdag, meer gespreid verlopen. Wij hebben deze zomer mogen ervaren dat het verschuiven van de zomersolden naar augustus voor een gecumuleerde meerverkoop leidde over de maanden juli en augustus. Maar de overheid zal wel snel moeten beslissen, als je weet dat de solden in principe moeten worden voorafgegaan door 1 maand sperperiode. De politiek zal snel moeten schakelen want de meeste retailers staan reeds klaar met hun koppelverkoop campagnes.”
De lokroep van het buitenland
En dan is er nog de concurrentie van het nabije buitenland, dat andere regels hanteert. Het is bekend dat West-Vlamingen graag eens hun kredietkaart opentrekken over het muurtje, in casu in Noord-Frankrijk of in Zeeland met Rijsel en Sluis als favoriete bestemmingen. “Het argument dat de concurrentie uit het buitenland en online ons zal ‘dood’ doen, hoor ik vaak”, zegt Descamps. “Maar ik nuanceer dat graag. Die concurrentie is er al vele jaren. Zelfs lang vóór online bestond. Nederland kent al decennia geen soldenwetgeving, Frankrijk ook heel beperkt. En online is het altijd wel ergens solden. Onze markt onderscheidt zich door kwaliteit en fijnmazigheid dankzij de zelfstandige, kwalitatieve kleinhandel. Daar zijn andere landen jaloers op omdat het de consument een heel ruim aanbod biedt doorheen het ganse land en niet enkel in de grootsteden. Dat is volgens mij ook te danken aan het ‘level playing field’ die de soldenwetgeving in stand houdt.”
foto: De Standaard/Fred Debrock