Sien De Vriese toont ons de app en een broodje.

Starter van de week: Sendwich

ASSE/DILBEEK/MACHELEN - Sien De Vriese, een 19-jarige onderneemster uit Asse, bedacht Sendwich, een online bestelapplicatie die het gestructureerd en gecontroleerd bestellen van broodjes op school mogelijk maakt. Sien is onze starter van de week. 

 

 

Sendwich is een applicatie voor scholen waarmee leerlingen hun lunch snel en gemakkelijk op voorhand kunnen bestellen. Ondernemen in Covid-19-tijden is een uitdaging waar de jonge onderneemster Sien De Vriese rotsvast in gelooft. “De bestelapp draagt bij aan social distancing, én ondersteunt lokale broodjeszaken”, zegt Sien.  “Na een marktonderzoek weet ik bovendien dat 140 scholen actief op zoek zijn naar een vlotte, digitale oplossing om broodjes te bestellen. Het traditionele aanschuiven tijdens de speeltijd en een massa bestellingen verwerken vraagt namelijk veel tijd van leerlingen en van het schoolpersoneel.”

Digitalisering handmatige processen

Voor de ontwikkeling en het onderhoud van de app deed/doet Sendwich een beroep op de MAD Factory in Machelen. “Als innovatief bedrijf hebben we ruime ervaring in het digitaliseren van handmatige processen. Sendwich is een applicatie van een 19-jarige jongedame met veel ambitie en ondernemerschap. We zijn trots om Sendwich samen met haar verder uit te werken”, zegt managing partner Stéphane Colot van de MAD Factory.

Controlerende rol voor school 

De online cloudtoepassing brengt drie verschillende partijen samen op een platform: de broodjeszaak (leverancier), de school (organisatie) en de leerling (klant).  Opvallend is de centrale, controlerende rol die de school inneemt in het bestelproces. Die aanpak wordt gewaardeerd door het Don Bosco Instituut in Groot-Bijgaarden (Dilbeek), de school waar Sien afstudeerde en niet toevallig de eerste gebruiker van de app.

Tijdswinst/coronaproof 

“We zijn blij dat Don Bosco als eerste klant van Sendwich een primeur krijgt. Dankzij de bestelapp kunnen we heel wat kostbare tijd besparen. Het is zeer goed dat de school een actieve rol speelt. Wij maken een selectie uit het totaalaanbod van leveranciers. Zo komt het beschikbare menu overeen met onze richtlijnen voor gezond eten en voedingswaarden”, klinkt het bij directeur schoolorganisatie Bert Vermaanen van het Don Bosco Instituut. De school maakt ook afspraken met alle leveranciers over deadlines voor bestellingen. In de app kunnen scholieren hun lunch bestellen, wijzigen of annuleren voor het verstrijken van die afsluittijd. Dat alle bestellingen via Sendwich overzichtelijk bij de leverancier toekomen zorgt ook bij hen voor tijdswinst. Naast broodjeszaken kunnen ook soepateliers of fruitleveranciers zich gemakkelijk registreren als externe leveranciers in de app.