10 sledes zijn met de boot op weg naar Antarctica. Eenmaal daar worden ze ingezet om materiaal voor onderzoek te transporteren tussen de haven en de Noorse zuidpoolbasis. Ze worden dan achter andere voertuigen gehangen. De sleeën zijn ontworpen bij AntartiQ en gebouwd bij GeKon, allebei bedrijven in Rijkevorsel.
GeKon maakt metaalconstructies en AntartiQ houdt zich bezig met ondersteuning allerhande van missies in extreme omstandigheden. De twee bedrijven werken vaker samen.
“We hebben al eerder samen dergelijke sledes gemaakt, maar dit ontwerp is gedeeltelijk nieuw”, vertelt Johan Berte van AntartiQ. “Dat komt omdat expliciet is gevraagd naar een ontwerp dat zo energie-efficiënt mogelijk is. Er is op dat vlak een evolutie gaande. Vroeger moest zo’n slee vooral robuust zijn. Nu is het ook belangrijk dat ze energie efficiënt is; het verbruik van voertuigen is enorm hoog daar. De energiewinst bij dit type slee zit onder meer in de skivorm die we hebben gebruikt. We baseren ons ook op internationale studies over geothermie. Daarnaast zijn de gebruikte materialen een factor. Bij deze sledes zijn een aantal kunststoffen gebruikt.”
Johan Berte is geen onbekende in wereld van de poolexpedities. “Ik heb zelf al eens het Belgische station Prinses Elisabeth bezocht. Nochtans is er van die kant nog geen interesse om bij ons te bestellen. Wel heb ik al opdrachten gedaan voor de Duitse poolexpeditie, wat een van de grootste is.”