Focus Advertising werd 37 jaar geleden opgericht als reclamebureau en groeide in die tijdspanne uit tot een full-service communicatiebureau met een 360° aanpak. In 2019 realiseerde het bureau een omzet van 5,25 miljoen euro met een team van 20 medewerkers. Maar zoals geldt voor elk kantoor in en steeds complexer wordende communicatiesector, was het ook voor Focus zaak om zijn relevantie te behouden. Om op deze uitdagende vraag te antwoorden, moet je niet alleen de consument begrijpen maar ook op zijn bestaande noden anticiperen. Dat vraagt naast creatieve oplossingen extra insights en een slimme integratie van technologie.
“We hebben met een ploeg van een 20-tal medewerkers hard gewerkt om te staan waar we nu staan”, aldus de Kortrijkse eigenaar en stichter Klaas Fremaut. “We hebben steeds gewerkt vanuit een generalistisch model. Vandaag volstaat dit niet meer. Er is meer dan ooit expertise nodig vanuit meerdere vakdisciplines. En die hebben we gevonden binnen het ecosysteem van Cronos-aan-de-Leie en &KOO. We nemen als traditioneel bureau meteen een giant leap in een post-digitale wereld en kijken de toekomst vol vertrouwen tegemoet. We stellen onze focus op scherp.”
Vlaams verankerd
Volgens Koen Van Impe (van &Koo) past het platform voor marketing- en technologie- experten, dat Focus in huis heeft, precies in de aanpak om ook zo dicht mogelijk bij onze klanten te opereren. “Samen met Cronos-aan-de-Leie hebben we nu een stevige propositie aan te bieden aan de Vlaamse ondernemer waarbij marketing en innovatie de basis zijn”, aldus Van Impe. “Naast Antwerpen en Vlaams-Brabant zijn we nu in quasi alle provincies stevig verankerd met onze creatieve en strategische agencies van de &Koo groep.”
Sam Bambust en Neal Van Maele van Cronos-aan-de-Leie zeggen te geloven in de kracht van een multidisciplinair team. “De gezamenlijke passie van Focus Advertising en Cronos-aan-de-Leie voor onze klanten en de doorgedreven (digitale) expertise van onze teams zullen zonder twijfel leiden tot een vruchtbare samenwerking”, aldus Sam Bambust.
Versterking aan boord
Het dagelijks bestuur van Focus Advertising komt in handen van het duo Karel Vanoverberghe als creative director en Antony Slabinck als growth architect en managing director. Meteen kondigt het bureau ook de komst aan van Bert Declerq (ex-Meet Marcel) en Jana Bruggeman (ex-Moqo) als art directors en Veerle Vandenbroucke (ex-Gutz&Glory) als creative copywriter. Ook de media-expertise krijgt versterking met de komst van Gaëtan Geerkens (ex-Klein) als media strategist. Klaas Fremaut wordt voorzitter van de raad van bestuur, blijft bestuurder en ook board member bij het internationale netwerk Confrad, zoekt synergieën binnen het eco-systeem en wil extra aandacht geven aan het trendwatchbureau www.nxt.be waarvan hij samen met Herman Konings aan de wieg stond. Het bureau blijft gehuisvest in de vertrouwde kantoren in Kortrijk (Heule).
Van links naar rechts : Sam Bambust (Cronos-aan-de-Leie), Klaas Fremaut (Focus Advertising), Karel Vanoverberghe (Focus Advertising), Koen Van Impe (&Koo) en Antony Slabink (Focus Advertising).