Oostende Foto_PC_e-commerce corona nov 20

Oostende wil middenstanders maximaal beschermen

OOSTENDE – Het Oostendse stadsbestuur heeft zijn nieuwe actieplan voorgesteld om lokale handelaars te helpen in hun strijd tegen een bepaald virus. Het Economisch Huis Oostende zegt alles in het werk te stellen om de getroffen ondernemingen te begeleiden waar mogelijk. In sneltempo is een nieuw actieplan opgesteld waarbij enerzijds lokale handelaars geholpen worden bij de online verkoop van hun producten en anderzijds de inwoners van de stad gemotiveerd worden om lokaal, online te shoppen. Het doel? Ervoor zorgen dat ook de kleinste handelaars tijdens deze tweede sluiting kunnen overleven.

Het Economisch Huis Oostende zal handelaars ondersteunen die het moeilijk hebben bij het opstarten van een webshop of die niet zo behendig zijn met digitale tools of sociale media.
“Concreet zullen ondernemingen via een persoonlijke aanpak individueel begeleid worden bij het opzetten van een webshop of Facebook store manager”, verduidelijkt schepen voor Ondernemen Charlotte Verkeyn. “Hiervoor wordt een aanzienlijk budget vrijgemaakt. De zaken die begeleid zullen worden, komen uit diverse sectoren. Het gaat van kledingzaken, over vrijetijdszaken tot fietsenwinkels, enzovoort. De online tools zullen snel en efficiënt ingezet kunnen worden zodat ze tijdens deze nieuwe verplichte sluitingsperiode een verschil kunnen maken. Bovendien zullen de deelnemende handelszaken op deze manier ook gebruik kunnen maken van digitale betaalfaciliteiten, zonder dat ze zelf bijkomende inspanningen moeten leveren.”

Dienstverlening op maat

Didier Pype van Herenmode Paul is één van de handelszaken die via het Economisch Huis Oostende een webshop verkrijgt: “Voor mij is dit een geweldige hulp”, aldys Pype. “Als handelaar heb ik wel een website, maar ik zou er zelf niet in slagen om zo’n online shop op te zetten. Het is tijdrovend en je hebt er toch specifieke kennis voor nodig. De ondersteuning van het Economisch Huis Oostende is dan ook fantastisch. Ik vind het trouwens een groot voordeel dat het nu zo snel kan gaan, want we zijn de komende weken volledig op e-commerce aangewezen. Tot slot geloof ik er in dat zo’n webshop me ook zal helpen om een nieuw cliënteel aan te trekken voor Herenmode Paul.”
Daarnaast zullen de lokale handelaars opleidingen op maat kunnen volgen via exclusieve webinars. Deze video’s bieden heel wat tips en tricks over hoe de handelaars hun online verkoop kunnen stimuleren. Ondernemers die bijkomende ondersteuning wensen, zullen ook een beroep kunnen doen op individuele coaching.

Acties voor de business

Om de Oostendenaars aan te sporen om lokaal, online te kopen, wordt ook een centraal platform ontwikkeld: ikkoopinoostende.be. Op dit platform zullen alle webshops en take away-zaken in Oostende vermeld worden. Het Economisch Huis zal dit platform via een communicatiecampagne bekend maken bij een breed publiek. Het mikt daarbij zowel op Oostendenaars, tweedeverblijvers als mensen die geregeld Oostende bezoeken om te shoppen. Daarvoor zal ook samengewerkt worden met Toerisme Oostende.
Virtuele beurzen: bijkomende online etalage
Oostende zal vanaf januari 2021 ook uitpakken met virtuele beurzen, waarop lokale handelaars uit een bepaalde sector of rond eenzelfde thema met hun aanbod kunnen uitpakken. Deze interactieve formule biedt bijkomende mogelijkheden om de online handel te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken.

Lees ook

  • VOF
    27/11/2024
    Maëva Collection
    Edegem
  • VOF
    27/11/2024
    Dsc Global
    Sint-pieters-leeuw
  • CommV
    27/11/2024
    Vroedvrouw Horemans Alies
    Berlaar