Balta-SBV-Hoek-met-logo

Balta ziet de zon zachtjes weer opkomen

SINT-BAAFS-VIJVE – Balta heeft zijn drie kwart jaarresultaten bekend gemaakt en die zijn volgens de (Franse) CEO Cyrille Ragoucy bijzonder hoopgevend. De Q3 2020 geconsolideerde omzet bedroeg 144,4 miljoen euro (-7,2% t.o.v. Q3 2019), maar de gecorrigeerde EBITDA (bruto bedrijfswinst) bedroeg 21,8 miljoen euro  (+26,3% tegenover Q3 2019). Balta wist ook zijn schuldgraad met 38,8 miljoen euro af te bouwen.

Balta is actief op diverse terreinen. De omzet groeide met dubbele cijfers (+ 11,1 procent) in de divisie ‘Rugs’. In de residentiële verkoop was er sprake van een status quo. De divisie ‘Commercial’ liet het afweten met – 23,7 procent. Toch toont CEO Cyrille Ragoucy zich over de hele lijn optimistisch.

“Het derde kwartaal van 2020 was sterk voor Balta”, zegt de CEO die het bedrijf met sterke -volgens sommigen met ijzeren- hand leidt. “We hebben de omzet in Rugs en Residential volledig hersteld”, zegt Ragoucy. “Het zal iets langer duren voordat Commercial terug op een meer normaal niveau komt. De verbetering van de winstgevendheid weerspiegelde de hogere volumes in Rugs, de sterke margeverbetering door NEXT-initiatieven (NEXT is het saneringsprogramma van de groep), de aanhoudende kostenbesparingen en lagere grondstofprijzen. De trends van Q3 2020 zetten zich verder door in oktober. We verminderden ook onze nettoschuld, dankzij de sterke aangroei van de kasstroom, en we herwonnen ook financiële flexibiliteit. We blijven Balta verder transformeren door zowel operationele prestaties als voorzichtig kostenbeheer te verbeteren. We blijven ervan overtuigd dat we de verwachte winstverbeteringen van NEXT-initiatieven kunnen leveren, zij het met vertraging als gevolg van de korte termijn onzekerheden die door de pandemie zijn ontstaan.”

Accent op duurzaam

Balta legt er bij monde van zijn CEO nog de nadruk op dat er in het derde kwartaal van 2020 ook belangrijke mijlpalen werden bereikt inzake duurzaamheidsagenda bereikt. “127 modulyss producten werden bekroond met cradle to cradle” Certified™ gold en silver-certificaten, waardoor we kunnen blijven meedingen naar het toenemende aantal contracten waarin dergelijke certificering vereist is”, aldus nog Ragoucy. “In de divisie Rugs vertegenwoordigden duurzame producten met ten minste 40% gerecycleerde inhoud of tapijten uit een enkelvoudig materiaal reeds 17% van onze kwartaalomzet. Beide initiatieven onderstrepen onze ambitie om afval gevoelig te
verminderen en een speler te worden in de circulaire economie.”

Balta is een vooraanstaande producent van textiel vloerbekleding en verkoopt zijn producten in meer dan 130 landen wereldwijd. De afdelingen van Balta zijn Balta Rugs (Balta home), Balta Residentiële Tapijten & Tegels (onder de merknamen Balta Carpets, ITC en Balta carpet tiles), Balta Commerciële Tapijten & Tegels (onder de merknamen modulyss, Arc Edition en Bentley) en Balta non-wovens (onder de merknaam Captiqs). Door de toevoeging van het Californische Bentley stelt Balta bijna 4.000 medewerkers tewerk in tien productievestigingen en in distributiecentra in België, Turkije en de Verenigde Staten.