KORTRIJK – Zelfs negentien jaar na het schielijk heengaan van zijn oudere broer Olivier in een verkeersongeval, wordt Gilles Wynant nog altijd overmand door emotie. Maar hij heeft nu beslist om via het ondernemerschap zijn blijvend verdriet om te zetten in een eigen creatie. Het heeft zopas geleid naar de start-up Memorialboxx.
Gilles Wynant, zelf B2B sales bij Ergodome, komt alvast uit een ondernemersfamilie. Zijn vader was zaakvoerder van Keukencreatie Jo Wynant, zijn nonkel Noel Wynant was destijds zaakvoerder van Wynant Electro, een andere nonkel stond in voor was Reizen Paul Wynant, gekend van TenBel en zijn neef Yves Wynant heeft een eigen bedrijf (MTM-Gifts).
Aan de vooravond van de symbolische treurdatum 1 november, besloot Gilles om in bijberoep ook zijn eigen zaak boven de doopvont te houden: Memorialboxx. “Het is geïnspireerd op een persoonlijk verhaal, en ik ben er fier op omdat ik het verlies van mijn broer kan ombuigen naar een positieve creatie die (hopelijk) veel mensen zal helpen en inspireren”, aldus Gilles Wynant. “Ondernemen vanuit een negatieve levenservaring, het kan. Creativiteit overstijgt in dit geval negativiteit.”
Plek geven aan verlies
Het doel van Memorialboxx is om herinneringen levendig te houden, en ook door te geven aan de volgende generaties. Dit gebeurt via een luxebox. De Memorialboxx is een stijlvolle gedenkdoos die bij het overlijden van een dierbare helpt om het verlies een plek te geven en de herinnering te bewaren. De favoriete knuffel, de mooiste foto’s, brieven, een juweel van je dierbare die er niet meer is: het krijgt allemaal een plek in de gepersonaliseerde box.
De Memorialboxx bestaat in drie formules, verschillende afmetingen en kleuren. Een box in kwaliteitsvolle materialen met een hoogwaardige afwerking, en mooie presentatie, van zwart tot naturel hout en meer luxueuzere versies in zebrano en Amerikaanse notelaar. “Het vormt de basis van een dynamisch herdenkingshoekje in huis waar de herinneringen voortbestaan door foto’s en andere aandenken, waar je een kaarsje kan branden en even kan stilstaan bij het verlies en het zo een plek kan geven”, zegt Gilles. “Voor mezelf een waardig alternatief voor een bezoekje aan de begraafplaats waar ik geen herinneringen heb aan mijn broer.”
Vraag uit de markt
De doos vol herinneringen zal ook ooit de volgende generaties aanspreken. Kennelijk beantwoordt het aanbod van Gilles Wynant aan een zekere vraag en belangstelling vanuit de markt. “De Antwerpse uitvaartgroep Sereni, die in heel Vlaanderen vertegenwoordigingen heeft, besloot zopas een grote bestelling te plaatsen”, aldus Gilles.
Of hoe groot verdriet alsnog in pur sang ondernemerschap kan omgezet worden. De pakkende getuigenis van Gilles kan je mee beleven in de hierbij gevoegde en pakkende video.