Rotsaert Katelijne R 2018 DSCF5308

Consulente Katelijne Rotsaert laat haar licht schijnen op nieuwe relatie werkgever-werknemer

RUDDERVOORDE – Er wordt veel aandacht besteed aan het effect van maandenlang thuiswerk op medewerkers en hun welzijn. De West-Vlaamse bedrijfsconsulente Katelijne Rotsaert focust echter op de impact op middellange termijn op kwaliteit van besluitvorming, betrokkenheid en duurzaam resultaat voor bedrijven. Ze deed haar kennis vooral op in het buitenland. Ze begeleidt nu (virtueel en corona-proof face-to-face) directies, teams en leidinggevenden om het potentieel van hun samenwerking ten volle te verzilveren in creativiteit, innovatie en duurzaam resultaat.

Katelijne Rotsaert werkt al 12 jaar vanuit haar eigen bedrijf Crescente Consult als organisatiecoach, gespecialiseerd in leiderschap en teamontwikkeling. “Waar in de beginperiode van deze crisis veel mensen positief verrast waren van de mogelijkheden die de technologie biedt om de continuïteit van business mogelijk te maken, komt (vooral in grotere bedrijven) meer en meer gemis naar boven”, aldus Rotsaert. “Het meest wordt geschreven over de gezellige, informele momenten die mensen missen. Werk betekent veel meer dan kennis en kunde inzetten in ruil voor een loon. In veel virtuele communicatie krijgt productiviteit voorrang op het relationele aspect.”

Volgens Rotsaert krijgt de impact van het maandenlang thuiswerk op de “verbinding” rond een gemeenschappelijk doel, veel te weinig aandacht. Ze baseert zich op dagelijkse ervaringen. “Thuiswerk heeft niet zo’n onschuldige gevolgen als de (nieuwe) strategische keuzes niet duidelijk zijn voor alle betrokkenen”, stelt ze. “Zo worden prioriteiten anders begrepen door verschillende medewerkers en teams. Dit heeft dan op zijn beurt weer het effect dat frustraties over elkaar ontstaan en dat komt het resultaat niet ten goede. Een ander gevolg van onduidelijkheid over strategie en prioriteiten is dat goedbedoelde initiatieven elkaar niet versterken maar soms tegenwerken. Dit betekent energieverlies voor de organisatie.”

Collectieve intelligentie onderbenut

 Door niet diepgaand met elkaar in gesprek te gaan en perspectieven samen te leggen, missen bedrijven kansen op zowel effectiever werken als innovatie. Minder beroep doen op de collectieve kennis en kunde van medewerkers leidt tot minder betrokkenheid en motivatie om bij te dragen. Een ander gevolg dat Katelijne Rotsaert opmerkt in deze periode van langdurig thuiswerk is dat “kleinere” rationele problemen niet worden aangepakt. Wellicht vanuit volgende “denkfouten” zoals: het is niet de moeite, of ik kan maar beter wachten tot we elkaar face-to-face zien. “Het risico is dat die sluimerende conflicten niet vanzelf verdwijnen maar escaleren”, meent Rotsaert. “Verschillende partijen blijven vastzitten in hun eigen “gelijk” en dat blokkeert dan weer het vlot stromen van informatie en ideeën in het bedrijf.

Het goede nieuws

Katelijne Rotsaert komt ook met beter nieuws. “Onderzoek leert ons dat virtuele teams kunnen excelleren op “normale teams” als ze aandacht hebben voor verschillende aspecten van samenwerken en verbinding”, stelt ze onomwonden. “Zo zijn virtuele teams vaak beter in innovatie, het objectief beoordelen van ideeën, helderheid in rollen en verantwoordelijkheden.”

Als het van Katelijne Rotsaert afhangt is het duidelijk als kraantjeswater: we kunnen in deze tijden ook evolueren een best of both worlds. “Het goede nieuws is dat er methodes bestaan om virtueel te brainstormen, om virtueel verschillende perspectieven bij elkaar te brengen en zo collectieve wijsheid aan te boren om tot goede besluiten te komen”, zegt ze nog. “Deze methodes helpen om in groep energie en richting te vinden in onzekere en ambigue situaties. Alleen lijken die methodes nog weinig verspreid in (West-)Vlaanderen. En toch bestaan ze. Soms zit het beste of meest innovatieve idee bij iemand die minder impact of minder aanzien heeft in een team. Processen om slimme besluiten in groep te nemen kunnen aangeleerd worden. Er zijn ook oefeningen die bijdragen tot (herstel van) psychologische veiligheid en onderling vertrouwen. Ze zorgen ervoor dat sluimerend conflict of blokkerende emoties hanteerbaar worden. Ook voor het omgaan als (leidend) team met onzekerheid, ambigue signalen uit de markt, ongewenste verandering, bestaan methodes om ervaringen en interpretaties van de groepsleden samen te brengen en van daaruit energie te vinden om nieuwe sporen te verkennen. “

info: https://www.crescenteconsult.be/checklist-teams