Flyere.be mondmaskers

Flyer.be maakt van diversificatie een deugd

BRUGGE – De coronacrisis treft iedereen en veel bedrijven hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden. Ook bij Flyer.be was de impact van Covid-19 groot. “Al snel viel het aantal bestellingen drastisch terug”, aldus CEO Ahmed Hilami. “Veel van onze klanten zijn B2B-bedrijven, tijdens de lockdown zijn de meeste marketing- en communicatie budgetten bevroren. Daarnaast zijn ook de annuleringen van beurzen, zomerevenementen en -festivals en de sluiting van de horeca voor ons dramatisch geweest.” Maar Flyer.be bleef niet bij de pakken zitten.

“We hadden 2 opties”, vertelt Hilami. “We sluiten een deel van het bedrijf, zetten de helft van onze werknemers buiten dienst en wachten tot de crisis voorbij is terwijl we proberen te overleven. De tweede optie was het aangaan van een nieuwe dynamiek en met de hele ploeg blijven doorgaan. Na een paar minuten bezinning hebben we uiteraard gekozen voor optie 2. We hebben dus onszelf op korte tijd heruitgevonden om al onze medewerkers aan boord te kunnen houden en te kunnen blijven ondernemen.”

Als professionals in het drukken en personaliseren koos Flyer.be onder meer voor de productie van gepersonaliseerde mondmaskers. “Ook al hadden geen enkele kennis van de productie van maskers, we wisten gewoon dat we een uniek en innovatief product wilden ontwikkelen dat zich zou onderscheiden van de massa maskers die de markt overspoelen”, aldus Ahmed Hilami. “We werkten samen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in R & D om een herbruikbaar, ecologisch en kwalitatief hoogstaand masker te ontwikkelen dat voor 100% in België gemaakt wordt door onze medewerkers.”

Voordeel online

In één weekend werd een productielijn geïnstalleerd om de maskers uit te snijden, werden twintig naaimachines geïnstalleerd en werden ook een 20-tal naaisters aangeworven. Al snel kwamen de eerste bestellingen binnen. Geleidelijk aan verleidden de Flyer.be maskers grote bedrijven dankzij hun hoge kwaliteit, Covid19 (Centexbel)-certificering en het feit dat het een 100% Belgisch product is. Zo werden bijvoorbeeld duizenden maskers geproduceerd voor Plan International. Ook aan bedrijven zoals Pain Quotidien, Bio-Life Laboratory, verschillende grote universiteiten en vele andere mochten maskers worden geleverd.

“De omzet van de maskers compenseert nog niet volledig de verliezen die we in de drukmarkt blijven lijden, maar zorgt er wel voor dat we het bedrijf draaiende kunnen houden en werk kunnen blijven bieden aan 100 werknemers”, weet Hilami. “Tenslotte werkte ook de boom van online shopping door de genomen maatregelen in ons voordeel. We zijn een volledig gedigitaliseerde online drukker met een krachtig e-commerce-platform. We zien het aantal online bestellingen dan ook geleidelijk aan opnieuw toenemen. Dit alles versterkt ons vertrouwen in onze keuzes en dat we bij Flyer.be de juiste beslissing namen om positief te blijven, door te blijven gaan en samen sterk te staan.”

info: https://www.flyer.be/benl/gepersonaliseerde-beschermende-mondmaskers