ROESELARE – Met een uitgebreid management team enerzijds en nieuwe exportambities anderzijds, toont Merchandise Essentials zich ambitieuzer dan ooit. Het coronajaar zal voor het Roeselaarse bedrijf géén afknapper worden, integendeel zelfs. De specialist in merchandising op maat van bedrijven groeide in 2020 naar bijna 6 miljoen euro omzet en 40 medewerkers, verspreid over België, Duitsland, Nederland en Polen. Van verzadiging is bij oprichters Steven Callens en Niels Vandecasteele geen sprake. “De komende jaren willen we er alles aan doen om exponentieel verder te groeien, met de installatie van ons management team zetten we die ambitie kracht bij”, klinkt het. “In 2021 willen we ook een kantoor openen in Ierland en het Verenigd Koninkrijk.”
Volgens de twee jonge ondernemers staat het bedrijf op een kantelpunt. “De afgelopen vijf jaren hebben we allemaal bijzonder hard gewerkt, we hebben echt ondernomen in de zuiverste zin van het woord, en dat heeft ons gebracht tot waar we nu zijn”, aldus Niels Vandecasteele. “Nu hebben we een bepaalde schaal bereikt en voel je aan alles dat dit een scharniermoment is. Er komen nieuwe uitdagingen op ons af, en die uitdagingen brengen de nood aan een professioneel kader, structuur en strategie met zich mee.”
Versterking op twee fronten
Om die nieuwe uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, beslisten de oprichters zich verder te laten omringen door mensen met complementaire kwaliteiten. Het management-team groeit zo met 2 extra pijlers. Bovendien wordt een eigen ontwikkeld organigram uitgerold: het bowtie-model.De twee nieuwkomers zijn afkomstig uit West-Vlaanderen. Cederic Veryser kon als rechterhand van Emmanuel Bekaert bij Maxicon ervaring opdoen in de financiële en juridische kant van een groeiverhaal en zal die ervaring nu aanwenden als legal & finance manager bij Merchandise Essentials. Karel-Jan Vercruysse schreef de afgelopen jaren dan weer mee aan een commercieel succesverhaal bij KV Kortrijk en zal als commercieel manager de omzet van Merchandise Essentials mee omhoog moeten helpen.
Callens en Vandecasteele zelf blijven zich bezighouden met de internationale groei en het bewaken van de missie, visie en strategie van hun onderneming. “Door de installatie van ons management team, hebben wij de ruimte om verder te schrijven aan het groeiverhaal.” zo zegt Niels Vandecasteele nog.