Plopsaland-De-Panne 20

Plopsa Hotel in de steigers aan niet nader bekende kostprijs

DE PANNE – Normaliter had deze week (24 oktober) Plopsaland in De Panne de deuren moeten openen van zijn jaren terug aangekondigde hotelproject. Maar ter elfder ure wordt de opening uitgesteld omwille van een bepaald virus. Het hotel zal maar liefst 117 kamers (waarvan 11 luxe suitekamers) tellen en zorgt voor om en bij de 50 nieuwe jobs. Over de kostprijs van de investering is al van alles gezegd. 

De Plopsa Group telt maar liefst zeven themaparken in België, Nederland, Duitsland en Polen. Samen trekken ze jaarlijks, en in normale tijden, 3 miljoen bezoekers aan. Ter vergelijking: toen Meli nog bestond, was het pretpark in De Panne goed voor zo’n 300.000 bezoekers.

Met de bouw van het hotel mikt de Plopsa Group op bezoekers die een tweedaagse plannen om zo nog meer te kunnen genieten van een totaalbeleving. Naast het pretpark en het hotel is er ook nog Plopsaqua. Het hotel en alle kamers staan -hoe kan het anders?- in het teken van beleving.

Een beleving is ook de zoektocht naar het vooropgestelde investeringsbedrag van het hoteldossier. Vandaag is er sprake van 25 miljoen euro. Maar de cijfers werden sinds de eerste aankondiging bijna jaar na jaar aangepast, zo leert een duik in het verleden. In 2013, bij het bekend maken van de eerste plannen, had Hans Bourlon het in Trends over een dossier met een prijsetiket van 10 miljoen euro. Twee jaar later (2015) werd het cijfer 16 miljoen gehanteerd. In 2018 heette het dat het hotel goed was voor een investering van 20 miljoen euro. Nu wordt in de officiële mededeling het cijfer 25 miljoen naar voor geschoven door Samson, Piet Piraat, Maya de Bij, Mega Mindy en kabouter Plop.