BRUSSEL verkeerschaos op straat

Unizo verontrust door “tollenaars”

BRUSSEL/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE –  Zelfstandigenorganisatie Unizo zegt verontrust te zijn over het vastberaden voornemen van het Brussels gewest om door te zetten met de invoering van een eigen ‘stadstol’ voor wagens tegen 2022, zonder afstemming met de andere gewesten.

“We begrijpen niet dat de Brusselse regering zo’n ingrijpende maatregelen aankondigt, met een enorme impact op de bereikbaarheid van de stad, zonder daarover eerst te overleggen met de ondernemers en hun organisaties”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. “Het voorgestelde systeem met een vaste tol, plus een kilometerheffing, naast dagpassen en verschillende manieren van traceren… maakt ook een bijzonder complexe indruk. Bovendien vinden we de timing, in volle crisistijd, bijzonder slecht gekozen.”

Werkbare alternatieven 

“Dat Brussel zich niet wil laten tegenhouden door Vlaanderen, waar de kilometerheffing voorlopig in de koelkast werd gestopt, kan ik principieel nog volgen”, gaat Danny Van Assche van Unizo verder. “Maar daar ligt niet de enige knoop in het ganse verhaal. Als je pendelaars via de fiscaliteit wil aansporen om hun mobiliteitsgedrag te veranderen, moet je ook effectief die mogelijkheid bieden, door voldoende, werkbare, alternatieven te voorzien.

Zo moet Brussel – vooraf! – extra randparkings aanleggen, met voldoende capaciteit en een vlotte aansluiting op het openbaar vervoer en deelfietsen. Automobilisten moeten van daaruit op een snelle en comfortabele manier het centrum kunnen bereiken. Dat veronderstelt ook de aanleg van degelijke en veilige fietspaden, onder meer vanaf die randparkings, maar ook op heel wat andere plaatsen. Want dan ga je pas écht een gunstig effect krijgen op vlak van verkeersdrukte in de binnenstad. Idem voor wat betreft de capaciteit van het spoor, de MIVB… Je kan pendelaars wel aanmoedigen of – in dit geval – onder druk zetten om het openbaar vervoer te nemen, maar als er geen plaats is… Mensen tegen wil en dank een tol laten betalen, bij gebrek aan alternatieven, waarna ze evengoed in de file blijven staan en er op vlak van leefbaarheid in de stad niets verbetert, helpt niemand vooruit, behalve dan de Brusselse deelstaatkas. Brussel verdient momenteel trouwens ook al veel geld aan, voornamelijk, pendelaars die tot 800 euro per jaar neertellen voor een kaart om op de openbare weg te mogen parkeren. Deze kost komt daar maar weer eens bovenop, voor wie met geen ander vervoersmiddel op zijn bestemming geraakt.”

Niet solo slim 

Al deze aandachtspunten maken dat het Brussels gewest zich volgens Unizo niet kan veroorloven om in dit dossier solo slim te spelen. “Je zit met het spoor, een nationale speler, met De Lijn, de Vlaamse vervoersmaatschappij die ook Brussel aandoet… Aan sommige invalswegen ligt de meest ideale plek voor een randparking misschien deels op Vlaams grondgebied… Er is de noodzakelijke aanleg en aansluiting van fietspaden over de gewestgrenzen heen… Er zal in elk geval nog veel gepraat en vooral overlegd moeten worden”, weet Danny Van Assche.