screenshot 4

Elektroketen pakt nieuwe primeur: live e-commerce

ASSE – Elektroketen Mediamarkt België, met lokale hoofdzetel in Zellik (Asse), test live e-commerce uit. Gedurende 4 weken worden via interactieve televisie productgroepen gepromoot/verkocht op de website van de onderneming. 

Live e-commerce is niet meer dan interactieve verkoopstelevisie. Tijdens een live videostream stellen een of meerdere presentatoren, vaak influencers, verschillende producten voor. Dat kan een reeks cosmeticaproducten zijn, maar ook elektronica, kleding, interieurspulletjes enzovoort.  Als kijker kan je tijdens de stream (meestal) vragen stellen in een chatbox. Het product dat op dat moment besproken wordt verschijnt naast of onder de video en kan je met een klik op de knop in je winkelmandje leggen.

Smartphones 

In onder andere China is deze manier van sales al een tijdje ingeburgerd. Een zekere Viya is daar een populaire e-commerceverkoopster met ruim 37 miljoen kijkers in een maand. In België is het format nog niet bekend maar sinds vorige week zaterdag is daar verandering in gekomen. Op de website van Mediamarkt België werden tijdens een live streaming de 10 best verkochte smartphones in de Mediamarkt-vestigingen in de picture gezet. “Het is een primeur voor België”, zegt Janick De Saedeleer van Mediamarkt BeLux. “Door creatief te werk te gaan zijn we de eerste om met nieuwe zaken naar buiten te komen. De concepten van Black Friday en Singles Day zijn ook door Mediamarkt in België geïntroduceerd, net als de btw-actie die door andere retailers is overgenomen.”

Proefproject 

Voor Mediamarkt België is Live e-commerce een proefproject. Na de presentatie van de smartphones volgen de komende weken nog fotografie, games en accessoires en wellness en wellcare. “Nadien zullen we de zaak evalueren om te zien of we hier al dan niet verder mee kunnen gaan”, zegt De Saedeleer. Het initiatief om met live e-commerce te starten kwam er toen Mediamarkt het belang van een omnichannel aanpak vaststelde tijdens de lockdown. “Mensen stelden hun aankoop uit omdat ze graag advies hebben van een fysieke verkoper in een winkelpunt. Met live e-commerce kunnen ze via een chatbox de expert in de studio een vraag stellen over het product. De antwoorden op de vragen zijn dan ook voor iedereen beschikbaar”, luidt het nog.

Jeron Dewulf 

De influencer voor de eerste reeks van Live e-commerce is Jeron Dewulf, gekend van het programma “Foute Vrienden”.