thumbnail_20201103_133504

Jong Gents ondernemersduo helpt horeca in strijd tegen corona

GENT – Nooit was de uitdaging voor de horeca zo groot. De Gentse tech startup Smartendr wil de sector helpen om zichzelf heruit te vinden. Vergeet fysieke menukaarten en onnodige contacten. Met hun app bestel je vlot via een QR-code. De beschikbare data en AI zorgen voor een betere experience bij zowel klanten als horeca-uitbaters. Om de sector een extra duwtje in de rug te geven biedt Smartendr nog tot het einde van het jaar zijn take-away module gratis aan.

Louis Pannier en Robin Praet, beiden 27, richtten in februari 2020 samen Smartendr op. “Meer dan een jaar geleden waren we het eens dat de horeca in België achterop hinkte op vlak van digitalisatie. In China is het de normaalste zaak van de wereld dat je met je gsm betaalt en bekijken ze je zelfs vreemd als je een betaalkaart, laat staan cash geld, bovenhaalt. Het kon volgens ons ook hier in België allemaal een pak efficiënter. Daarom lanceerden we Smartendr – een virtuele ober die horecazaken slimmer maakt.”

Data biedt inzichten en betere experience

Smartender maakt het mogelijk dat gasten zelf eenvoudig bestellingen kunnen doorvoeren via een QR-code. “Dat concept is inmiddels niet langer uniek, maar wat Smartendr onderscheidt van zijn concurrenten is het slim inzetten van de vele data die zo’n app oplevert. Louis Pannier legt uit: “Smartendr is méér dan alleen een bestelplatform. Via ons platform krijgen zaakvoerders toegang tot héél wat interessante data. Via Artificiële Intelligentie genereren we betere inzichten rond buyer personas, likeliness to buy en productmarge. Dit alles geven we weer in een overzichtelijk dashboard. Door deze inzichten te combineren is het mogelijk om gerichte marketingacties op te zetten. Hiermee zijn wij uniek binnen onze markt.”

Ook voor de restaurantbezoekers biedt Smartendr een meerwaarde volgende de Gentse ondernemers. “Gasten krijgen een gepersonaliseerde menukaart te zien op basis van wat ze in het verleden besteld hebben. Onze app onthoudt ook welke allergenen mensen hebben en maakt deze zichtbaar op de menukaart. Op die manier willen we de experience van de klanten verbeteren.”

350.000 euro vers kapitaal

Momenteel werkt Smartendr al we met heel wat Belgische en Franse horecazaken samen. Bekende Gentse zaken waaronder de MTM Group (Krookcafé, Eltón, Moris, ZwartWit,…), zomerbar Gazon en Greenway kozen alvast voluit voor de innovatieve applicatie. Het bedrijf haalde recent bovendien 350.000 euro vers kapitaal op bij privé-investeerders. De komende jaren willen de ondernemers met Smartendr sterk inzetten op groei en de buitenlandse markten verder verkennen.

Take-away module

Door de corona uitbraak kwam alles in een stroomversnelling voor Smartendr. “We zagen de vraag enorm stijgen zonder dat we veel marketing gedaan hadden. Dankzij onze app kunnen horecazaken zodra zij terug open mogen makkelijker coronaproof worden.”

In tussentijd bieden Louis en Robin ook een take-away module aan. Restaurants kunnen de QR-code van Smartendr verspreiden via hun social media of op flyers. Mensen kunnen thuis scannen, het menu te zien krijgen en vervolgens makkelijk bestellen. “Op dit moment is er soms iemand full time bezig met het opnemen van bestellingen via telefoon. Dat vinden wij niet efficiënt. Wij bundelen alle bestelling automatisch in een mooi dashboard”, zegt Robin Praet.

Nog tot het einde van 2020 is de take-away module gratis beschikbaar voor alle horecazaken via www.smartendr.be/promo.