GERAARDSBERGEN – Kathy Timmermans (50) maakt met ZeepKat kwalitatieve ambachtelijke zepen, zowel voor het lichaam, het haar als het huishouden. Hiervoor gaat ze ‘back to basics’. “We gebruiken slechts een beperkt aantal natuurlijke ingrediënten die zowel ecologisch als sociaal verantwoord zijn. Ook de verpakkingen zijn herbruikbaar of recycleerbaar.” De zepen zijn inmiddels verkrijgbaar in enkele lokale verkooppunten alsook via de webshop.
Kathy Timmermans is architecte van opleiding en werkt reeds lange tijd voor verschillende grote bouwprojecten. “Zeep maken was een hobby waarvan ik altijd dacht: ooit ga ik daarmee iets doen. Maar zoals altijd gaat de tijd gewoon verder en komt dat er niet van. Dit jaar werd ik 50 en met die verjaardag in het vooruitzicht begon het me te dagen dat als ik dit nog wilde doen, het tijd werd hier werk van te maken.”
Vanuit eigen frustratie
Na een jaar voorbereiding ging ZeepKat uiteindelijk op 2 juni 2020, exact de dag dat Kathy 50 jaar werd, van start. “Ik frustreerde me aan de verpakkingen in de winkel en was zelf al lange tijd op zoek naar basic producten met een verstaanbare ingrediëntenlijst. Toen ik een 6-tal jaar geleden begon met het maken van zepen, was ik echt verrast hoe je met een beperkt aantal ingrediënten heel kwalitatieve zepen kan maken. Al die zaken die men toevoegt zijn enkel om ze sneller en goedkoper te kunnen produceren en te camoufleren dat de basisingrediënten van inferieure kwaliteit zijn.”
Duidelijke visie
Zo ontstond ZeepKat, met een een duidelijke visie die Kathy doorheen het hele productieproces doortrekt. Haar zepen bevatten slechts een beperkt aantal ingrediënten en zijn volledig vegan en proefdiervrij. Er zitten geen producten zoals parabenen, aluminium of palmolie in verwerkt. “Ik zou bijvoorbeeld ook heel flashy zepen kunnen maken door Mica kleurstoffen te gebruiken, maar dat doe ik bewust niet omdat de ontginning hiervan gepaard vaak gaat met kinderarbeid”, vertelt Kathy.
Gepersonaliseerde zepen
Ten slotte worden de zepen minimaal verpakt in een wikkelpapier met alle nodige informatie. “We gebruiken bewust geen plastic verpakking, maar enkel herbruikbare of recycleerbare materialen. Wat we wel doen is zepen maken met gepersonaliseerde verpakkingen zoals doopzeepjes, zeepjes met wensen voor het eindejaar of gewoon een leuke boodschap en zepen met een bedrijfsnaam/logo als bedrijfsgeschenk of als attentie voor de werknemers. Mensen kunnen ons hiervoor contacteren en dan bekijken we geheel vrijblijvend hoe we er iets leuks van kunnen maken”, geeft Kathy mee.
Ambachtelijke productie
Kathy en haar echtgenoot doen alles zelf, van het bedenken en op punt stellen van de recepten conform de Europese cosmetica wetgeving, het maken van de zeepmallen en de snijapparatuur, het gieten van de zepen tot het verpakken en het onderhouden van de webshop. “Dat is heel veel en intens, maar maakt het ook boeiend en geeft enorm veel energie.”
De zepen worden volgens de cold process methode gemaakt. Kathy legt uit: “De ingrediënten worden op een bepaalde temperatuur samengebracht en vervolgens laten we het proces zijn natuurlijke gang gaan. Nadat ze gegoten zijn moeten de zepen 4 tot 6 weken rijpen en uitharden. Zo’n traag proces is niet mogelijk in een grote fabriek die gericht is op snelle productie en verkoop.”
Assortiment
Het assortiment van ZeepKat bestaat uit lichaamszepen, shampoozeep, scheerzeep, huishoudzeep en een deodorant crème. Opvallend is dat het steeds om harde blokzeep gaat. “Ik krijg geregeld de vraag of we ook vloeibare producten willen maken, maar ik vind het belangrijk om consequent te zijn en trouw te blijven aan onze visie. Als starter is het soms moeilijk je niet te laten meeslepen op zo’n moment.”
Ruimte voor lokale, ambachtelijke producten
ZeepKat verkoopt zijn producten in de eerste plaats via de eigen webshop, maar is inmiddels ook verkrijgbaar in een zestal fysieke winkels. “Het doel was om een ambachtelijk product te maken en rechtstreeks aan de gebruiker te verkopen. De kortste keten zeg maar. Daarnaast was het plan om aanwezig te zijn op allerhande marktjes, maar daar heeft Corona helaas een stokje voor gestoken. Ondertussen zijn we wel gecontacteerd door verschillende winkels en vind je ZeepKat in een beperkt aantal verkooppunten, die aansluiten bij onze visie.”
Hoewel de meeste bedrijven groei als hun voornaamste doel zien, is dat bij Kathy toch net iets anders. “Onze activiteit is net een tegenbeweging tegen de ongebreidelde groei en de agressieve commercialisatie. Ik hoop dat Corona de evidentie van het steeds verder globaliseren op de helling zet en ook een positief effect kan hebben. Zo kunnen lokale, ambachtelijke producten meer ruimte krijgen in de toekomst.”