Shopping winter

Bergstraat wordt nieuw leven ingeblazen

HEIST-OP-DEN-BERG – Met het Europees project ‘Straat in het vizier’ werkte de provincie Antwerpen 2,5 jaar intensief samen met Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Hoogstraten en Mol om hun winkelstraten (nieuw) leven in te blazen.  Vijf winkelstraten werden omgedoopt tot een ‘concept street’ of ‘proefstraat’.

Vrijdag namen alle partners deel aan het digitale slotevenement. Het resultaat, een set van methodieken, kan vanaf nu gebruikt worden door alle lokale besturen om hun winkelstraten uniek, gezond en leefbaar te houden.

In 2018 al kampten heel wat middelgrote steden en gemeenten met uitdagingen op het vlak van detailhandel: winkels die uit het kerngebied naar de periferie trokken, een stijgende trend van online shoppen en meer beschikbare panden die niet duurzaam ingevuld raken. De provincie Antwerpen stapte daarom 2 jaar geleden samen met Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Hoogstraten en Mol in het Europees project “Straat in het vizier”. In elke deelnemende gemeente werd één straat tot een zogenaamde concept street uitgeroepen. Alle betrokkenen staken de koppen bij elkaar om op zoek te gaan naar een nieuwe en unieke identiteit voor de straat. Samen stippelden ze ook een parcours met acties uit om die identiteit uit te dragen.

De 5 pilootgemeenten werden tijdens het project regelmatig samengebracht om ervaringen uit te wisselen. In Heist-op-den-Berg ging het om de Bergstraat.
De Bergstraat was een lange winkelstraat zonder beleving en accenten; een slijkparking en onveilige voetgangerszone waren doornen in het oog en de gratis parking in de Vlinderstraat en de weg naar de Bergstraat waren volledig onbekend.
De Bergstraat kreeg een nieuwe huisstijl; straatbeschildering, banners, vitrinestickers en grote pijlen gaven een extra touch.

De ontwikkelde set van methodieken zal nu worden gedeeld met alle lokale besturen van de provincie Antwerpen en bij uitbreiding met heel Vlaanderen.