Kingfisher_Afbeelding

Kingfisher neemt binnenweg: bezoeker wordt klant

Marketingbureau Kingfisher (Genk) heeft een methode ontwikkeld om bezoekers van websites of mobiele applicaties haast automatisch binnen te loodsen als potentiële klant. “Door je sales- en marketingkanalen te automatiseren, kan je snel en kostenefficiënt nieuwe leads genereren”, stelt Tamara Bergmans van Kingfisher vast.

Het proces begint bij een automatisering van de interactie met contacten zoals bezoekers van websites, Facebookpagina’s en LinkedIn-profielen. Ook ontvangers van e-mailings worden automatisch opgevolgd en benaderd. Op basis van hun specifiek profiel krijgen ze een aanvraag om hun gegevens te vervolledigen of wordt extra informatie bezorgd over de diensten en producten waar zij interesse voor hebben. “Ze krijgen een relevante boodschap zonder dat er manuele handelingen mee gemoeid zijn”, aldus Tamara Bergmans. “Met de feedback worden vervolgens andere bedrijfsprocessen in gang gezet. Marketing en sales vertrekken vanuit een totaal ander perspectief.”

Kingfisher vergelijkt deze automatisering met de lopende band in een fabriek. “Er is een stroom aan zeer gerichte informatie die voorbijkomt, waar elk werkstation, zeg maar iedere afdeling in het bedrijf, concreet actie mee kan ondernemen. Terwijl de band permanent blijft rollen, kan er CRM (Customer Relationship Management) worden toegepast. Ook dit kan trouwens sterk geautomatiseerd worden.”

Kingfisher heeft deze tool en het vervolgproces eerst op de eigen werking uitgeprobeerd. “Met een fantastisch resultaat”, aldus de zaakvoerder. “Waar we voor een campagne vroeger 21 manuele handelingen moesten uitvoeren, hebben we dit kunnen herleiden tot 2. Dit brengt veel tijdswinst en minder kopzorgen met zich mee…”