MOL – Winkelen in Mol krijgt een tiental dagen iets extra’s. Van 9 tot 18 oktober palmen verscheidenen jongeren etalages en leegstaande panden in het centrum in met eigen werk. Het gaat om het kunst- en ondernemingsfestival ‘IMPACT! Pakt uit’ van Project M. Dat geeft jongeren de kans om te tonen wat ze in hun mars hebben.
‘IMPACT! pakt uit’ is een kunst- en ondernemingsfestival dat plaatsvindt van 9 tot en met 18 oktober. De organisatie is in handen van Project M. van jeugdhuis Tydeeh in Mol. “Jaarlijks geven we met ‘IMPACT!’ creatieve jongeren de kans om hun werk te tonen”, zegt Jan Kestens van Project M in Gazet van Antwerpen. “Dit jaar hebben we het initiatief opengetrokken naar heel Mol-centrum. Zo tonen meer dan dertig jongeren hun talent in een etalage, een winkelruimte of een leegstaand pand. Sommige deelnemers stellen bijvoorbeeld tentoon op twee locaties. Er zitten deelnemers tussen met al wat ervaring, maar ook jongeren die voor het eerst hun creativiteit aan een publiek tonen. Ook komen er diverse creatieve uitingen aan bod. Van beeldhouwers, tekenaars en fotografen tot dichters, muzikanten en bloggers. Zo kan je onder meer een slam poetry-voordracht bijwonen of een concert van een hiphopgroep. Kijklustigen kunnen er ook volledig gratis van genieten. Bovendien geven we de jongeren niet alleen de kans om hun werk te tonen, ze hebben ook de mogelijkheid om hun werk te verkopen.”
Krachten gebundeld
Project M. is de opvolger van kunstplatform M.art en ondernemingsplatform M.ond van jeugdhuis Tydeeh. Beide zaken worden voortaan gebundeld, maar het doel blijft hetzelfde: de creativiteit en ondernemingszin van jongeren stimuleren. “De reorganisatie gebeurde de afgelopen maanden, maar door de coronacrisis hebben we dat nog niet bekendgemaakt”, zegt Jan Kestens. “Er is ondertussen al veel werk verzet. Zo werken we momenteel nog aan de verdere uitbouw van een atelier waar creatieve en ondernemende jongeren terechtkunnen. We hebben ook nog andere projecten in petto. ‘IMPACT! pakt uit’ is er daar slechts een van.”