johan van heylen van heylen vastgoed-foto joren de weerdt Johan Heylen -foto: Joren De Weerdt

De Klare Kijk van Johan Heylen (Heylen Vastgoed) “We kunnen van deze crisis leren.”

5 weken na elkaar vragen we enkele vooraanstaande Kempense ondernemers hoe zij kijken naar de coronacrisis. Hoe heeft deze epidemie de economie beïnvloed en hoe moeten bedrijven hierin standhouden? Hoe is het leven tijdens en na de coronacrisis? We vragen het deze keer aan Johan Heylen, zaakvoerder van Heylen Vastgoed. Je kan met reden zeggen dat de vastgoedgroep een spelers is die verankerd is in de Kempen, met vestigingen in Herentals, Turnhout, Geel, Heist-op-den-Berg, Malle en ook in Lier, Deurne, Antwerpen, Mechelen en Ekeren.

 Wat is de impact geweest van de corona-epidemie op uw bedrijf?

De lockdown overviel ons aan het begin van de lente. Dat is net een periode dat de markt normaal sterk aantrekt. Bezichtigingen, plaatsbezoeken en afspraken vielen plots helemaal stil. Tegelijk zagen we de trafiek op onze website met 25 procent stijgen. Dankzij een vlotte, digitale omschakeling zijn we zoveel mogelijk actief gebleven en hebben we de terugval proberen op te vangen. Zo zijn we (verkoop)afspraken en meetings massaal digitaal beginnen organiseren. We hebben bovendien van de gelegenheid gebruik gemaakt om te werken aan onze structuur en daarnaast werden er plannen uitgewerkt om de heropstart na de lockdown zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. We hebben er met het volledige team dus het beste van proberen maken.

Wat ons wel is opgevallen, is dat de Belg massaal op zoek is blijven gaan naar nieuwe huizen, ook tijdens de coronacrisis. We zagen dat de lijst met kandidaat-kopers na enkele weken almaar langer werd. Op een bepaald moment telden we maar liefst 3.000 huisbezoeken op onze wachtlijst. Mensen hadden veel tijd en wilden een afspraak maken om een of meerdere panden te bezoeken. Om dit te kunnen opvangen bij de heropstart na de lockdown werd er via digitale sollicitaties naar tien nieuwe medewerkers gezocht. Tot vandaag hebben we acht vacatures kunnen invullen. We hebben de toeloop bijgevolg goed kunnen verwerken en zijn vandaag opnieuw op volle capaciteit aan het werk.

Hoe ziet u de totale economie evolueren?

De nieuwe anderhalvemetereconomie brengt veel uitdagingen, maar het wordt ongetwijfeld een leerrijke periode. Onze ervaring uit de vastgoedsector, die volgens ons kan worden doorgetrokken worden naar de totale economie, leert dat elke crisis in het verleden gevolgd werd door een heropleving van de markt. Dat lijkt ook nu het geval te kunnen zijn. Veel hangt uiteraard af van hoe goed het virus onder controle is en zal blijven. En er zullen natuurlijk wel andere accenten gelegd worden in de toekomst. Maar elke crisis brengt ook nieuwe opportuniteiten. Het is zaak om daar zo goed mogelijk mee om te springen en ook om te leren uit deze crisis.

Wat moet er volgens u gebeuren om uit de crisis te geraken?

We juichen de maatregelen die de overheid op korte termijn heeft aangekondigd alleen maar toe. Het heeft ervoor gezorgd dat veel gezonde bedrijven de crisis hebben overleefd. Vandaag wordt het stilaan duidelijk dat een nieuwe lockdown absoluut vermeden moet worden. Als we de epidemie goed onder controle kunnen houden, zal de economie zich ook op de lange termijn herstellen. De juiste relancemaatregelen of het Marshal-plan waarover sprake is, moeten dit proces versterken. Volgens ons is het belangrijk dat de mensen opnieuw vertrouwen krijgen om te investeren. Het is aan de overheid om een (fiscaal) gunstig en veilig investeringsklimaat te voorzien en zelf ook te investeren in bedrijven en ondernemingen. De overheid moet als het ware het goede voorbeeld geven. Door te investeren, kunnen bedrijven groeien zonder meteen schulden te maken. Mede daardoor kan de economie opnieuw floreren.

Hebt u zelf tips voor ondernemers?

Het zijn uiteraard moeilijke tijden voor ondernemers. In vele gevallen werden ze verplicht om de zaak waar ze zo hard voor gewerkt hebben tijdelijk te sluiten of viel het werk voor een stuk weg. Mijn advies: probeer van de gelegenheid gebruik te maken om een aantal zaken aan te pakken waar je misschien  voor de crisis geen tijd voor had. Wij hebben ons – door de vrijgekomen tijd – bijvoorbeeld kunnen toeleggen op de verdere digitalisering van ons aanbod. Hoe digitaler je onderneming is, hoe beter. Als je het al gewoon bent om digitale tools te gebruiken, vallen je activiteiten niet stil tijdens een crisismoment. Neem dus een aantal nieuwe zaken mee uit de crisis en blijf vooral verder ondernemen en investeren.

Hoe hebt u op persoonlijk vlak deze periode beleefd?

Zoals bij de meeste ondernemers heb ik deze crisis met een dubbel gevoel beleefd. Aan de ene kant kan je niets ondernemen. Ik kon niet optimaal verder werken aan de toekomst van Heylen Vastgoed. Aan de andere kant heb ik dankzij de coronacrisis de afgelopen weken meer balans kunnen brengen tussen het werk en familie, vrije tijd en sport. Dat zie ik absoluut als een pluspunt. Het heeft me energie gegeven om er met de volle overtuiging tegenaan te gaan. We streven ernaar om Heylen Vastgoed beter uit de coronacrisis te laten komen en zo toch nog van deze crisis te leren.

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Frederic Cras (Cras nv), Jan Michielsen (ExxonMobil), Kristoff Van Rattinghe (Sensolus), Walter Kestens (TMS Industrial Services), Philippe Appeltans (Belorta) en Luc Jeurissen (Trixxo).