Foto : Wim Hollemans Foto : Wim Hollemans

Albert Heijn scoort goed in provincie Antwerpen. Colruyt blijft wel sterkste merk

GIERLE/ANTWERPEN – Peeters-Govers, tegenwoordig de grootste franchisenemer in België voor Albert Heijn supermarkten, mag zich verheugen op groeiende interesse van de Vlaamse consument voor de AH-winkels. Uit een recente enquête blijkt dat er nog een groot potentieel is voor de Nederlandse nieuwkomers op de Belgische markt, Jumbo en Albert Heijn. Colruyt staat het hoogst aangeschreven bij de consument.

Van alle Belgische supermarktketens scoren Colruyt en Delhaize het sterkst qua merkwaarde, maar ze worden op de hielen gezeten door Albert Heijn. Ook Jumbo heeft potentieel om uit te groeien tot een sterk merk in België. Dat blijkt uit een recente studie naar de merkwaarde van supermarkten, die is gepubliceerd in Retail Detail. Het onderzoeksbureau doubleyouresearch ondervroeg in april een representatief staal van 1.800 consumenten over aspecten als merkkennis, performantie, relevantie, affiniteit en reputatie. Twaalf supermarktmerken werden opgenomen in de studie: Colruyt, Delhaize, AD Delhaize/Proxy Delhaize, Lidl, Aldi, Albert Heijn, Carrefour, Carrefour Market/Express, Jumbo, Intermarché, Okay en Spar.

Colruyt komt er met voorsprong uit als het sterkste merk: de retailer is voorlopig ook het enige merk met een echt goede score op het vlak van maatschappelijke betrokkenheid.

Albert Heijn scoort vooral in provincie Antwerpen

Delhaize is in zowat alles de nummer twee en wordt aanzien als de kampioen op het vlak van kwaliteit. Consumenten beleven Delhaize als heel betrouwbaar, maar de prijsbeleving is toch een serieuze drempel.

Op de derde plaats staat het zustermerk Albert Heijn. Dit merk heeft op termijn het potentieel om over Delhaize te springen naar de tweede plaats, zodra het een groter netwerk heeft, waardoor meer mensen ermee vertrouwd raken. Vandaag zit die vertrouwdheid immers nog onder het gemiddelde. Toch geeft één consument op drie al aan een zeer goed beeld te hebben van AH. Dat loopt op tot 47% in de provincie Antwerpen. Albert Heijn heeft in onze provincie winkels in Antwerpen, Wijnegen, Hoboken, Turnhout, Oud-Turnhout en Gierle. “Albert Heijn heeft een interessant nieuwkomersprofiel,” stelt Bart Warlop van doubleyouresearch in Retail Detail. “Dit merk wordt het meest aangevoeld als uniek, anders dan alle anderen. Ook is AH de nummer één op het vlak van promoties, en staat de keten sterk in verse producten. Heel veel mensen kunnen zich voorstellen dat ze klant worden bij de keten. Albert Heijn heeft op Colruyt na ook het hoogste aandeel tevreden klanten en een NPS die merkelijk hoger ligt dan die van Delhaize.” Nochtans ligt de kwaliteitsbeleving van de retailer maar net boven het gemiddelde.

Jumbo ook potentieel, maar zwakker imago

Op de vierde en vijfde plaats vinden we respectievelijk Lidl en Aldi. Beide scoren ze sterk op prijs/kwaliteit maar verder blinken ze nergens in uit.

Nieuwkomer Jumbo, dat al winkels heeft in Rijkevorsel en Deurne heeft op dit moment nog niet zo’n sterk imago wat betreft kwaliteit. Toch scoort Jumbo vaak bovengemiddeld tot zelfs top 5 op prijs-kwaliteit, uniekheid en affiniteit. De familiariteit ligt logischerwijs nog laag, maar in de provincies Limburg en Antwerpen geeft toch al één op tien consumenten aan een zeer goed beeld te hebben van Jumbo.