foto Anna Shvets pexels-photo-3962285 foto: Anna Shvets

Enquête: corona heeft online kopen nog een boost gegeven

GEEL/TURNHOUT/MECHELEN – Alle perikelen rond de corona-epidemie hebben ervoor gezorgd dat nog meer mensen de weg hebben gevonden naar online shoppen. Dat is een van de belangrijkste bevindingen uit een enquête die onderzoekers van Thomas More Hogeschool hebben uitgevoerd, samen met Comeos, dat de  Belgische handel en diensten vertegenwoordigt. Ook blijkt dat de aandacht voor hygiëne bij het winkelen is toegenomen.

Tussen 30 april en 10 mei, voor de heropening van de winkels, bevroegen Thomas More-hogeschool en Comeos meer dan 3.000 consumenten over de impact van Covid-19 op hun aankoopgedrag. Daaruit blijkt dat de coronacrisis een onmiddellijke en sterke invloed heeft gehad op ons koopgedrag.

Voor het eerst online

Nogal wat mensen hebben in de onderzochte periode voor het eerst online gekocht. In alle leeftijdscategorieën en voor vrijwel alle productgroepen zijn consumenten te vinden die voor het eerst online hebben gekocht. De groep van first-time buyers is het grootst bij de 60-plussers. Opvallend is dat de helft van de 61 tot 70-jarigen voor het eerst bloemen of planten online kocht.

71 procent van de consumenten bleef aankopen bij zijn of haar vertrouwde (online/offline) retailers, 44 procent gaf aan gericht te zoeken naar een retailer met een fysieke winkel in België. 30 procent zal ook in de toekomst meer online blijven kopen.

 Geduld

87 procent heeft er alle begrip voor dat de levertermijn nu wat langer is. 23 procent is van plan om winkels die ze in de afgelopen periode online ontdekt hebben, fysiek te willen gaan bezoeken. 73 procent kent retailers die tijdens de lockdown met online activiteiten zijn gestart.

 Hygiëne

54 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de toegenomen hygiënemaatregelen die opgelegd worden in fysieke winkels. Consumenten geven aan meer te willen winkelen in lokale buurtwinkels en dus shopping centers te vermijden. 42 procent van de consumenten wil liever geen schoenen of kledij passen in een winkel. Ook weer opvallend is dat dit percentage bij 60-plussers veel lager ligt.

Net meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent) is ervan overtuigd dat onze manier van winkelen nooit meer hetzelfde wordt als voor corona. 29 procent van de ondervraagden geeft aan nu over een kleiner budget te beschikken dan voor de crisis.

Thomas More-hogeschool en Comeos zullen deze enquête in de toekomst herhalen om na te gaan of we in onze oude patronen hervallen, dan wel of we nieuwe gewoonten hebben aangeleerd.