DESSEL – Afval Alternatief is ook tijdens de coronacrisis operationeel gebleven. Afvalophaling is tenslotte een essentiële dienstverlening. Toch voelt het bedrijf wel de impact van de crisis, want het aantal opdrachten verminderde tijdelijk wel. Afval Alternatief heeft in die periode de weg vooruit gekozen. Het gebouw is tijdens de lockdown helemaal opgewaardeerd, er is een nieuwe vrachtwagen in gebruik genomen en Afval Alternatief heeft voortaan ook een webshop.
“De eerste week van de lockdown was een slag in ons gezicht”, herinnert zaakvoerder Aart Van Oekelen zich. “Maar vanaf dan zijn we ons opnieuw beginnen voorbereiden om klaar te staan voor onze klanten, zowel tijdens als na deze crisis. We hebben ons flexibel opgesteld naar bedrijven die gesloten waren of minder afval produceerden, bijvoorbeeld door de dienstverlening tijdelijk on hold te zetten of de frequentie van inzameling te verlagen, in functie van waar er bij de KMO in kwestie nood aan was. In tijden van crisis moet je elkaar helpen. Zo komen we hier samen met onze klanten sterker uit.”
LNG
Afval Alternatief heeft tijdens de coronacrisis allerminst stilgezeten. Het bedrijf heeft zich op verschillende vlakken vernieuwd. “Zo hebben we pas een nieuwe vrachtwagen in gebruik genomen die rijdt op LNG, vloeibaar aardgas. Zo’n wagen stoot minder uit en produceert minder geluid. We blijven investeren in een duurzame vloot”, vertelt Aart Van Oekelen.
Opgeruimd weer naar het werk
Sinds vrijdag 13 maart tot deze week hebben de bedienden van Afval Alternatief van thuis uit gewerkt. Het management heeft dan maar de kans te baat genomen om het gebouw in Dessel een flinke opknapbeurt te geven. “We hebben tijdens de ‘lock-down’ onze kantoren volledig laten strippen en opfrissen. Er zijn nieuwe werkplekken gecreëerd met extra ruimte, een polyvalente vergaderruimte en ontspanningsruimte. Op die manier wilden we onze medewerkers een warm welkom terug op kantoor bieden, want je voelde na een tijdje wel dat het gemis van collega’s begon te wegen.”
Webshop
Afval Alternatief heeft de voorbije weken ook nog geïnvesteerd in een gloednieuwe webshop. “Met deze webshop kunnen we bestaande klanten voorthelpen wanneer ze verder willen sorteren aan de bron, of eenmalig willen opruimen”, verduidelijkt Van Oekelen. “KMO’s die nog geen klant zijn, kunnen online op een efficiënte manier een voorstel op maat krijgen. We merken dat nu veel bedrijven de tijd nemen om hun facturen een keer onder de loep te nemen. Wij helpen KMO’s vanop afstand met een ‘gratis afvalscan’. Na de aanvraag ontvangt de ondernemer nog een telefoontje om alles nog samen in detail te overlopen en dan kunnen wij die dienstverlening vlot opstarten. Zo combineren we onze persoonlijke aanpak met de digitale voordelen. We kijken alvast hoopvol naar de toekomst!”