F61A0086-min

Groeiend Hillewaere beoordeelt sollicitanten met een spel

KEMPEN – Sollicitaties met een brief, een CV en een gesprek: het is een stramien dat we allemaal kennen, maar vaak levert het toch niet de juiste kandidaat op. Vastgoedspecialist Hillewaere gooit het daarom over een andere boeg. Daar wordt gekozen voor een sollicitatiespel. Het gaat om een heuse praktijkoefening waarbij snel duidelijk wordt wat de kwaliteiten zijn van een kandidaat en hoe goed hij of zij kan inspelen op een onverwachte situatie.

Hillewaere, met hoofdkantoor in Turnhout, wil voortaan kandidaat-makelaars screenen met een interactief sollicitatiespel. De vastgoedgroep is van oordeel dat dit sneller het karakter en de kwaliteiten van een kandidaat kan blootleggen. Sollicitanten krijgen dossiers van drie te verkopen panden. Wat later belt een ‘klant’ die meteen vragen heeft over één van de woningen, die hij vervolgens wil bezichtigen. Wanneer de sollicitanten enkele dagen later bij dat pand aanbellen, krijgen ze  de opdracht om de ‘klant’ – die de baas blijkt te zijn – rond te leiden en hem het pand te verkopen. Belangrijk is dat de M/V/X in kwestie aanvoelt of het huis wel bij de klant past. Wie zich het beste uit de slag kan trekken, krijgt de job.

out of the box

“Via de klassieke kanalen van solliciteren bereik je wel een groot publiek, maar met deze aanpak bereik je de mensen die creatief met een sollicitatie omgaan, die out of the box denken”, meent Paul Van de Putte, directeur bij Hillewaere Vastgoed. “Al snel komen de vaardigheden van een sollicitant naar boven. Is hij vlot en sociaal? Weet hij waarover hij het heeft? Kent hij de woning? Voelt hij de noden van de klant aan? En vooral: hoe reageert hij op een plotse wending die voor wat extra spanning zal zorgen? Want we zorgen tijdens zo’n sollicitatiespel ook altijd voor een onverwachte gebeurtenis. Wij zijn ervan overtuigd dat je met realiteitsgetrouwe en praktijkgerichte spelen veel sneller te weten komt of je een topkandidaat voor je hebt staan. Dergelijke zaken kan je bij het klassieke sollicitatiegesprek onvoldoende testen.”

Voorbereiding

Kandidaat-makelaars krijgen via de website toegang tot gedetailleerde informatie over drie woningen die op de markt komen. Dat gaat van het aantal slaapkamers over het gebruikte isolatiemateriaal tot uitbreidingsmogelijkheden. Later krijgt de kandidaat een telefoontje waarbij een potentiële klant vragen afvuurt op de sollicitant. Dit gesprek moet uiteindelijk leiden tot een plaatsbezoek. Op het moment van de afspraak, zal die potentiële klant iemand van Hillewaere zijn, die een rondleiding moet krijgen.

Gamen met de baas

Hillewaere haalde het idee voor deze vorm van screenen voor een stuk uit de VS en Nederland. Daar maken bedrijven al een tijdje gebruik van interactieve sollicitatiespellen. Dat kan gaan van gamen met de baas tot escape rooms, waar je samen met een toekomstige collega opdrachten moet uitvoeren. Sommige bedrijven gingen zelfs al zover dat ze sollicitanten lieten ophalen door een taxi, waarop de chauffeur – een vermomde manager van het bedrijf –  zich dan moedwillig vastreed in de file. Zo kwamen de kandidaten te laat voor hun sollicitatiegesprek en kon de chauffeur/manager al snel enkele sterke kwaliteiten en kleine kantjes van een sollicitant ontdekken.

“Deze vorm van solliciteren lijkt voor sommigen misschien extreem, maar het is echt een efficiënte test. Je krijgt meteen een realistisch zicht op communicatieve vaardigheden, inzicht, stressbestendigheid, doorzettingsvermogen en flexibiliteit”, zegt Roel Druyts, CEO van Hillewaere Vastgoed. “En het is niet zo dat we mensen voor het lapje houden”, vult Paul Van de Putte aan. “We spelen open kaart over hoe dit spel zal verlopen. De boodschap is: wij zijn op zoek naar goede makelaars en we willen je graag in actie zien.”

Uitbreiden in heel Vlaanderen

Op dit moment is Hillewaere op zoek naar 10 bijkomende collega’s. Dat heeft alles te maken met de uitbreidingsplannen van de vastgoedgroep. Hillewaere telt nu 10 vastgoedshops verspreid over Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg en is van plan om in 5 jaar tijd 15 nieuwe shops te openen om op die manier evenwichtig vertegenwoordigd te zijn in heel Vlaanderen. Ook de nieuwe medewerkers worden dus gezocht over heel Vlaanderen.

“De eerste nieuwe sollicitatierondes starten midden mei’, weet Paul Van de Putte. “Later dit jaar zullen we onze alternatieve jobinterviews evalueren en eventueel bijsturen waar nodig. Laten we wel één zaak duidelijk stellen: we zijn niet op zoek naar kandidaten die eender welke woning kunnen ‘verpatsen’, maar wel naar kandidaten die op een buitengewone manier klanten kunnen aanvoelen en hen naar een ideale woning kunnen leiden. Dat zijn twee fundamenteel verschillende zaken.”