ZOERSEL – De quarantaine jaagt de online verkoop van speelgoed de hoogte in. Speelgoedwinkel Kiki uit Sint-Antonius draait deze dagen een omzet die vergelijkbaar is met die in de Sinterklaasperiode.
“Toen we op 18 maart onze winkel moesten sluiten, vonden we dat heel jammer”, vertelt Pascale Schupp, een van de zaakvoerders van speelgoedwinkel Kiki. “We begrijpen natuurlijk wel dat zulke maatregelen nodig zijn. We wilden echter niet volledig sluiten, we wilden een oplossing vinden. We hebben al langer een webshop, maar besloten nu om alle pakjes naar Sint-Antonius en buurgemeenten zelf te leveren, volledig gratis. Zo konden we onze klanten toch nog bedienen.”
“Al snel merkten we dat klanten uit de omgeving online gingen bestellen”, vertelt Roeland Ruelens, de andere zaakvoerder, in Gazet van Antwerpen. “Mensen blijven ons als lokale handelaar trouw. Maar al snel bleek dat er ook vanuit de rest van Vlaanderen meer bestellingen kwamen. We hebben deze maand al 50% meer onlinebestellingen dan in een hele decembermaand. We zijn nog niet half april. De vele onlinebestellingen maken echter de sluiting van de fysieke winkel niet helemaal goed.”
Contact
Pascale probeert alles rond te krijgen. Ze verpakt alle spulletjes in cadeaupapier, maakt de pakketjes, brengt de pakjes zelf rond of doet ze naar de post. “Het is een heel andere manier van werken. Normaal sta ik in de winkel en heb ik veel contact met de klanten, dat mis ik nu wel. Gelukkig sturen er wel veel mensen foto’s en filmpjes door als ze de pakjes opendoen of als de kinderen spelen met onze spulletjes.”
Veel grootouders die hun kleinkinderen nu moeten missen, bestellen pakjes. Kiki is gespecialiseerd in houten speelgoed, gezelschapsspellen en knutselspullen. De zaakvoerders vermoeden dat veel mensen speciaal grijpen naar ervaringsgericht speelgoed zonder schermen en elektronica, omdat kinderen nu al genoeg achter de computer en televisie zitten.