OLEN – Dobit, het digitale communicatiebureau in Olen, heeft met succes een opdracht gerealiseerd voor Decathlon. Voor de retailer ontwikkelde het een interactieve videowand, waarmee klanten kunnen uitzoeken welk hockey materiaal ze precies nodig hebben. De Essential Gear Wall is intussen al geïmplementeerd in twintig Decathlon winkels in drie landen.
De Essential Gear Wall is een interactief scherm, dat centraal is opgesteld bij de Hockey-afdeling. Het geeft klanten gericht advies bij de keuze van de juiste hockey-uitrusting, zonder dat er steeds een expert in de winkel aanwezig is. De digitale tool zorgt niet aleen voor meer beleving in de winkel, maar genereert ook meer verkoop.
“De hockeysport is aan een enorme opmars bezig”, aldus Leentje van Meirhaeghe, Leader Ottowa & Sport Leader Fieldhockey America van Decathlon. “Omdat er niet altijd een hockey-expert in de winkel aanwezig is, zochten we een manier om onze klanten toch zo goed mogelijk verder te helpen tijdens hun zoektocht naar de ideale hockey-uitrusting.” De Essential Gear Wall beantwoordt aan deze vraag. Het interactieve scherm met een uitnodigende applicatie geeft tips en advies bij het vinden van de geschikte uitrusting.
Advies op maat
“Aan de hand van vooropgenomen video’s krijgt de klant enkele vragen voorgeschoteld om het spelniveau in kaart te brengen en om exact te achterhalen waaraan de uitrusting moet voldoen. Op basis van de gekozen antwoorden, geeft de Essential Gear Wall enkel relevante productsuggesties, volledig aangepast aan de voorkeuren van de klant”, aldus Nele Bruers, Instore Experience Specialist bij DOBIT.
Webshop
Daarnaast functioneert de Essential Gear Wall ook als een instore webshop. “Via de applicatie kan de klant doorklikken naar de webshop voor meer informatie over het product of om het gewenste item meteen te bestellen indien het niet op voorraad is”, voegt Nele toe. “Uit onze klantbevragingen blijkt dat dit concept zowel bij het winkelpersoneel als bij de klanten enorm in de smaak valt. Dankzij de link naar de webshop speelt de Essential Gear Wall niet alleen in op de vraag van Decathlon om gericht advies te geven, maar zorgt deze interactieve applicatie ook meteen voor een boost in de verkoop!”
Digitaal – menselijk
Een persoonlijke, menselijke aanpak staat centraal. Nele: “Er werd bewust gekozen om ambassadeurs van de sport in te schakelen, zoals de ervaren hockeyspeelster en voormalig Red Panther Jill Boon. Eén dag studio-opnames resulteerde in heel wat dynamische video’s voor de applicatie. Deze videocontent trekt meteen de aandacht en geeft de klant vertrouwen in de kwaliteit van het advies.” Meer video over dit project ziet u hier.