KEMPEN – Méér Kempen: die twee woorden vatten het nieuwe strategisch plan voor toerisme in de Kempen 2020-2025 samen, dat deze week is voorgesteld. De belangrijkste uitdagingen voor Toerisme Provincie Antwerpen, haar team Kempen en de Kempense vakantiemakers worden de komende vijf jaar om de positie van de streek te versterken ten opzichte van andere toeristische regio’s. Samenwerking – over beleidsdomeinen en sectoren heen – wordt daarbij cruciaal.
Het economisch belang van toerisme groeit nog en op dat vlak doet de Kempen het niet slecht.
Gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes: “Op bepaalde terreinen scoren de Kempen prima. Zo stegen het aantal toeristisch-recreatieve jobs (+8,4%) en de binnenlandse leisure-aankomsten (+12,2%) t.o.v. 2012 meer dan vooropgezet. We bereiken steeds meer gezinnen of gezelschappen met kinderen, een doelgroep waarop we in onze marketing en productontwikkeling de voorbije jaren sterk hebben ingezet. Daarnaast stellen we vast dat het marktaandeel van de Kempen ten opzichte van andere toeristische regio’s afneemt. Die trend willen we de komende jaren absoluut ombuigen.”
Intensief denkproces
Het nieuwe strategisch plan is tot stand gekomen door intensief denkwerk en overleg met uiteenlopende partners. Sterke elementen uit het vorige plan bleven behouden of werden scherper geformuleerd, zodat vakantiemakers er makkelijker mee aan de slag kunnen.
De belangrijkste doelgroepen blijven gezinnen met schoolgaande kinderen en ‘empty nesters’, 50-plussers zonder inwonende kinderen.
Tien hefboomprojecten
Het nieuwe plan selecteert een reeks KempenKeuzes: plekken, activiteiten en ontmoetingen die de vakantiebeleving bepalen en beïnvloeden. Die plekken zijn allemaal potentiële bezoekersmagneten, waar bezoekers het kernverhaal van de Kempen ervaren. Van iconische Kempense landschappen over ‘stoer’ stappen tot logeren op den buiten. Op basis van die KempenKeuzes formuleert het plan tien strategische hefboomprojecten voor de verdere toeristische ontwikkeling van de Kempen.
Tip: werk samen
Het pact bevat ook een reeks tips en aanbevelingen waar vakantiemakers zelf mee aan de slag kunenn, zoals het inzetten op beleving, toegankelijkheid, een focus op de horeca en een regionale blik met samenwerking met andere toeristische actoren. Zo breekt het plan een lans voor integrale projecten met andere partners, over de grenzen van beleidsdomeinen en sectoren heen. Gedeputeerde Jan De Haes: “We doen een warme oproep aan beleidsmakers, ondernemers, verenigingen en vrijwilligers om vaker over het eigen muurtje te kijken en voortaan volop regionaal te denken. Zo bouwen we samen aan een bestemming die de regio en haar bevolking respecteert, de toeristische ondernemers verbindt en de reiziger charmeert.”