80116894_2881792381853993_6600294325022621696_n

‘Games & Comics’ festival zet creatief ondernemen in de kijker

TURNHOUT – Het afgelopen weekend vond in Cultuurhuis de Warande het eerste Games & Comics festival plaats. Het is een festival dat het grote publiek de nieuwigheden toont op het vlak van strips en gezelschapsspelen, maar ook een festival dat creatief ondernemerschap wil stimuleren. Het festival kan daarom rekenen op een structureel partnerschap van twee Turnhoutse bedrijven uit de sector: Cartamundi en Game Brewer.

Het eerste Games & Comics Festival is vooral een doe-festival. In de ene vleugel van de Warande spelen bezoekers gezelschapsspellen, in een ander deel van het gebouw gaan ze aan de slag met druktechnieken om eigen souvenirs te maken. Dit Games & Comics Festival is de officieuze opvolger van het Stripgidsfestival en dat is hier en daar nog te zien, bijvoorbeeld waar bezoekers aanschuiven bij een striptekenaar voor een handtekening.

Rock Paper Pencil

Games & Comics maakt deel uit van het stadproject Rock Paper Pencil. Belangrijke partners daarin zijn onder andere Stripgids, het stads- en provinciebestuur, Cartamundi en Game Brewer. Die laatste is een start-up die nieuwe bordspelen op de markt brengt. Allen willen ze zinvolle verbindingen tot stand brengen binnen de creatieve economie en als het even kan kennis delen en krachten bundelen. De grafische identiteit van Turnhout is daarbij de spil.

Voor ruimere regio

“Vanuit de provincie willen we met de stad een parcours uitstippelen om het DNA van Turnhout te versterken”, zegt gedeputeerde Kathleen Helsen. “Cultuur en creativiteit, de kaart- en bordspellen, het cultuurhuis de Warande, je voelt dat het in deze stad zit. Dat hebben we in kaart gebracht en willen we door samenwerking versterken. We hopen nog een nieuw Europees project binnen te halen, waarin de provincie participeert, om dat te doen. De volgende stap is om de eigenheid van deze stad op te schalen naar de ruimere regio, en daarin het creatieve ondernemerschap van Turnhout in de verf te zetten.”

Digitale detox

Partner Cartamundi zet zich vol overtuiging achter het project. De kaartspelfabrikant ziet absoluut een toekomst voor het gezelschapsspel, ook in digitale tijden. “Het bordspel boomt”, stelt Simon Heylen van Cartamundi. “Je merkt dat juist in deze tijden van social media, mensen weer op zoek gaan naar écht sociaal contact en naar een digitale ‘detox’. Bordspelen zijn daar goed voor geschikt. Je traint er bovendien ook nog allerlei skills mee, zoals teamspirit, tactisch denken … en ook valsspelen. Dat kan ook al eens van pas komen in het leven.”

Jaarlijks

Rudy Seuntjens van Game Brewer hield het aantal bezoekers bij en komt voor deze eerste editie van Games & Comics op net geen 500 aanwezigen. “Daarmee halen we nipt wat we hadden vooropgesteld”, zegt Seuntjens. “Voor een eerste editie en in deze periode van het jaar is dat niet slecht. We zijn in ons opzet geslaagd. Het staat ook al vast dat er een vervolg komt. We willen evolueren naar een jaarlijks festival, mogelijk schuiven we nog wel met datum.”

Het project Rock Paper Pencil, waar dit festival deel van uitmaakt, laat ook nog op andere momenten van zich horen. De voorbije maanden zijn geregeld masterclasses georganiseerd rond onderwerpen als pitching, storytelling, crowdfunding en game design. Die trekken almaar meer geïnteresseerden.