ING

Boeiende, geslaagde tweede Food & Agri event

WIJNEGEM – Het Frisomat Innovation Center is opnieuw het trefpunt geweest van het ‘Food & Agri event’. ING bracht weer meer dan 100 ondernemers uit de voedingsindustrie samen.

Het event was deel van een 2-luik. Het eerste luik vond vorige maand plaats op zijn inmiddels gekende locatie bij Willy Naessens, waar nu al meer dan 6 jaar op rij 400 ondernemers uit de voedingssector samen komen. Beide events stonden volledig in het teken van ‘Morgen op het Menu’, het boek dat ING eerder dit jaar uitbracht en bedoeld is als inspiratie voor voedingsbedrijven op het vlak van ‘conscious’ en ‘smart’ food, twee hot topics die wegen op hoe de voedingsindustrie er in de toekomst zal uitzien.

Het boek neemt de lezer mee doorheen getuigenissen van uiteenlopende bedrijven, van start-ups tot grote namen zoals Unilever.

Overleg

Tijdens het ‘Food & Agri event’ gingen de ondernemers op verscheidene manieren in gesprek met elkaar. Een van de hoofdonderwerpen was het consumentengedrag van vandaag. De eisen liggen tegenwoordig hoog. Voedsel moet smaakvol, gezond, duurzaam, kwalitatief en nog meer dingen zijn. Tegelijk weegt ook de prijs door. Het is voor de voedingsbedrijven een uitdaging om goed te begrijpen wat de consument wil en hoe ze die kunnen overtuigen om hiervoor toch een realistische prijs te betalen. Een permanente dialoog tussen de voedingssector en de retailers is hiervoor essentieel om een breed draagvlak te creëren.

Kennis delen

Ook op andere vlakken is gebleken dat overleg van levensbelang is. Veel bedrijven staan voor dezelfde uitdagingen en blijken nood te hebben aan het delen van kennis en ervaring. Niet alleen tussen bedrijven onderling, maar ook met organisaties zoals Flanders Food, Fevia en Voka.