TURNHOUT – In de eerste zes maanden van dit jaar tekende Miko uit Turnhout voor een omzetgroei van 6,5% en een nettowinststijging van 6,7%. Een grote investering in een nieuwe productielijn voor kunststof verpakkingen werd gecompenseerd door de sterk groeiende koffieserviceafdeling.
Omzetstijging
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 45-tal jaren in kunststofverpakkingen. In de eerste jaarhelft steeg de totale omzet tot 114,5 miljoen euro, waarvan 5,6 miljoen euro nettowinst. Door organische groei in Frankrijk, België en Nederland en door overnames in Engeland en Noorwegen steeg de omzet van de koffieserviceafdeling met 18%. Daar werd 3 miljoen euro geïnvesteerd, grotendeels in koffiemachines.
Omzetdaling
De koffie compenseerde zo ruimschoots de omzetdaling van 4,4% in de kunststof verpakkingen. “Dat heeft vooral te maken met een investering van 7 miljoen euro in een nieuwe productielijn voor een nieuwe klant”, zegt CEO Frans Van Tilborg. “Volgend jaar zullen we op volle toeren draaien. Als alles goed gaat, en daar ziet het wel naar uit, komt er nog een uitbreiding van 2 à 3 miljoen euro bij.” De nieuwe lijn zorgt voor een kleine 20 voltijdse equivalente vacatures.
De fabriek in Indonesië verloor een klant van promoproducten maar Van Tilborg is tevreden over de eerste jaarhelft. “We maken als groep een mooie sprong vooruit, zowel in omzet als in resultaat. Wat de tweede jaarhelft zal brengen blijft onzeker. We weten niet hoe geopolitieke krachten, zoals de Brexit, de handelsoorlog en de regeringsvorming onze economie zullen beïnvloeden.”