MessageONice Elly Van der Elst, projectmanager voor MessageON en Leo Verbeeck, uitbater van de ijsbaan in Heist.

Message-ON in Heist-op-den-Berg lanceert boodschappen onder het ijs

Misschien moet een ijspiste niet wit zijn. MessageON uit Heist-op-den-Berg bewijst alvast van niet. In samenwerking met de ijsbaan van Heist-op-den-Berg lanceert het een nieuw concept: adverteren onder het ijs.

“Eigenlijk is dit unieke communicatieproject ontstaan vanuit een praktisch en technisch probleem”, licht initiatiefnemer Raph Verrelst toe. “Van de houten dakspanten in de ijsbaan vielen condensdruppels op het ijs. Die maakten mini stalagmieten die hinderlijk en gevaarlijk waren tijdens het schaatsen. Daarom bedacht ik een plafondoverspanning met dakbanners. Dat was voor de ijspiste niet goedkoop en dus gaven we bedrijven de mogelijkheid om zo’n banner aan te kopen en daarop te communiceren. Al gauw was het plafond helemaal ingenomen, net als de boarding.

Zo is het idee gekomen om ook onder het ijs plaats te voorzien voor berichten. MessageON ice was geboren.”

Navolging

Het idee slaat aan. Niet alleen plaatselijke handelaren maken gebruik van de mogelijkheid om onder het ijs te adverteren. Ook een wereldmerk als Coca-Cola is erop in gegaan. Ondertussen is er ook interesse bij uitbaters van andere ijsbanen.

“In Wilrijk ligt onder het ijs al een grote cirkel van het Belgisch kampioenschap kunstschaatsen”, weet projectmanager Elly Van der Elst . “Ook in Herentals zullen we een logo onder het ijs plaatsen en in Leuven gaat een volledig communicatieproject van start, met dakbanners en grote logo’s onder het ijs.”

Duurzaam

Adverteerders moeten ermee rekening houden dat ze intekenen voor een volledig seizoen. Wanneer het ijs eenmaal is gelegd, kan er niet zomaar nog iets worden gewijzigd. Wel is het zo dat ze intekenen op een duurzaam procedé. Een banner voor onder het ijs kan makkelijk 10 jaar mee en er zijn nog voordelen, benadrukt Raph Verrelst: “Wanneer vroeger bijvoorbeeld lijnen werden aangebracht onder het ijs voor ijshockey, gebeurde dat met verf of papier. Nu is het gedaan met sjablonen en uren tekenwerk om de hockeycirkels en lijnen te tekenen. Met een print op het juiste waterdoorlatende materiaal zijn de figuren in het ijs nu herbruikbare elementen geworden. Er is geen giftig verfwater meer bij het verwijderen van het ijs op het einde van het schaatsseizoen.  De dakbanners verhelpen op hun beurt aan condensatieproblemen en zorgen voor een betere akoestiek en betere isolatie. Minder energieverbruik dus.”