Carpigiani Benelux uit Zandhoven, verdeler van uiteenlopende ijsmachines en toebehoren, ziet de verkoop van softijsmachines instorten. Vandaag worden er 80% minder verkocht dan eind jaren ’90. Het bedrijf benadrukt dat de hedendaagse machines veel hygiënischer zijn dan vroeger.
Reden voor de sterke daling is de negatieve berichtgeving in het verleden over gevallen van besmetting na het eten van softijs. “Softijs wordt door het grote publiek in België nog al te vaak geassocieerd met een slechte hygiëne”, zegt het bedrijf.
Tussen 1990 en 2.000 stonden op de Belgische markt tot ongeveer 1.250 softijsmachines. Op dit moment is dat aantal gedaald tot 150 à 200 machines, weten ze bij de Kempense invoerder. Een doorgedreven heropvoeding van een deel van de ijsventers naar het voorbeeld van Nederland en de verstrengde regelgeving voor softijsmachines sluiten volgens de sector nieuwe gevallen van besmettingen nagenoeg uit.
Hygiënecode
“De huidige generatie softijsmachines voldoet volledig aan de Hygiënecode voor ijsbereiding”, benadrukken Joop Mulder en Stefan De Vroede van Carpigiani Benelux. “Ze zijn allemaal uitgerust met een eigen pasteurisatiefunctie. Die verhittingstechniek doodt bij gebruik alle mogelijke bacteriën en verhindert besmettingen. Zo’n functie garandeert de hygiëne van het toestel tot maximaal 6 weken, maar wij raden al onze klanten aan om dit om de 14 dagen te doen. Voor het onderhoud en de reinigingen werken de meeste zaken trouwens met professionele firma’s. Dus wat ons betreft, is het huidige angstklimaat en de dalende trend geheel onterecht.”
De Belg blijft sofijs wel consumeren in fast food-ketens, pretparken en grote winkels. In Nederland maakt sofijs meer dan 1/6de uit van het totaalaanbod. Bij onze Noorderburen staan er 4.500 tot 5.000 softijsmachines.