Je zou denken dat alle externe diensten voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) volledig gelijkaardig werken? En dat het dus niets uitmaakt bij welke dienst je met je bedrijf aansluit? Niets is minder waar. Met deze drie vragen kom je te weten of zo’n EDPBW echt bij je organisatie past.
1. Is de preventiedienst in staat om beleidsmatig te werken?
Inderdaad, er zijn een aantal taken en diensten die de EDPBW wettelijk verplicht voor uw organisatie moet voorzien. “Maar op welke manier pakken de medewerkers van de externe dienst dat aan? Zijn ze in staat om hun diensten in te passen in het DNA en de cultuur van uw organisatie?”, oppert Lieve Mets, verantwoordelijk voor de afdeling risicobeheersing binnen Attentia. In die rol ondersteunt ze, samen met een team van 45 preventieadviseurs uit verschillende disciplines.
Lieve Mets haalt een aantal andere verwante vragen aan:
– Zoekt de externe dienst samen met u hoe u het beschikbare budget het nuttigste kunt inzetten om op die manier uw beleid in de praktijk te kunnen brengen?
– Zult u één contactpersoon binnen de externe dienst ter beschikking krijgen, die samen met u periodiek aan tafel gaat zitten om te bekijken wat de noden zijn en welke vooruitgang er gemaakt wordt?
– Zal die contactpersoon ook de samenhang in de acties bewaken en de logische opbouw van het beleid behouden?
Mets haalt het voorbeeld van Brico aan dat als organisatie well-being op een beleidsmatige manier aanpakt.
2. Streeft de preventiedienst toegevoegde waarde en ROI na?
Zowel voor de medewerkers van uw bedrijf als voor uw bedrijf zelf is het van belang dat een externe dienst niet zomaar de wettelijk verplichte taken uitvoert. “Het is van belang dat jullie samen bepalen wat de toegevoegde waarde kan zijn”, aldus Mets.
Enkele punten die ze aanhaalt:
– Welke return verwacht u van een bepaald project? Minder ziekteverzuim, meer feedback van de medewerkers, een betere samenwerking in de teams?
– Weet dat de doelstellingen verschillend kunnen zijn. “Het maatwerkbedrijf WAAK wilde bijvoorbeeld vooral meer inzicht krijgen in het welzijn van zijn beeldschermwerkers. Het doel van Touring Verzekeringen was om negatieve stress te doen dalen en een verhoogd engagement te creëren”, illustreert ze.
3. Is het totaalbudget van de dienstverlening duidelijk?
Koken kost geld, maar elk bedrijf gaat graag budgetbewust om met zijn middelen. “Het is soms verleidelijk om met de externe dienst met de goedkoopste offerte in zee te gaan. Maar vaak niet zo’n goed idee. Het is belangrijk om echt zeker te zijn dat je appelen met appelen vergelijkt.”, oppert Mets.
Enkele punten:
– Check zeker of alle diensten inbegrepen zijn in die offerte: moeten er supplementen betaald worden bijvoorbeeld? Een transparante prijzenpolitiek is een basisvereiste voor een lange, kwalitatieve en vruchtbare samenwerking.
– En tenslotte nog een laatste tip vooraleer u een externe dienst kiest: vraag referenties op. Met welke (andere) bedrijven is de betreffende dienst al in zee gegaan? En wat hebben zij daar gerealiseerd?