Mediahuis, de mediagroep waartoe Made in Kempen behoort, heeft in 2018 een sterk resultaat neergezet. De geconsolideerde omzet steeg met 28% naar 819 miljoen euro en het nettoresultaat met 90% naar 28 miljoen euro. Het sterke resultaat van Telegraaf Media Groep (TMG), samen met efficiënte kostenbeheersing in de hele groep, lag aan de basis van de groei.
Mediahuis nam in 2017 TMG over. Voor het eerst maken de resultaten van het Nederlandse mediabedrijf een volledig jaar uit van de Vlaamse mediagroep. Door het ingrijpen in de kosten en een versnelde digitalisatie leverde de Nederlandse activiteiten een belangrijke bijdrage aan de groei van de groepsresultaten.
In Vlaanderen kampt Mediahuis met een achterblijvende advertentieomzet en een stijging van de papier- en personeelskosten. Die maken dat het resultaat van de Belgische nieuwsactiviteiten afnam. Doelstelling is om die opnieuw op peil te brengen.
In het algemeen zien de kranten een daling in de losse (print)verkoop en een stijging in digitaal. Daarnaast stelt het uitgeversbedrijf een toename vast van de betalingsbereidheid voor digitale journalistiek. Op de nieuwssites krijgen lezers een deel van het artikel, waarna ze tegen betaling het vervolg kunnen lezen. In de Belgische markt steeg het aantal abonnementen dat via de nieuwssites werd verkocht, met 50%.
Financiële veerkracht
Gert Ysebaert, ceo Mediahuis: “We zetten vandaag als groep een mooi resultaat neer. De acquisities die we de afgelopen jaren in Nederland deden, hebben geleid tot de nodige synergieën en een betere financiële veerkracht voor Mediahuis. TMG staat een jaar na de overname door Mediahuis opnieuw op de rails en de digitale transformatie van de groep is succesvol ingezet. We zien de betalingsbereidheid voor digitale journalistiek toenemen en boeken mooie vooruitgang met onze digitale abonnementsformules. Het blijft echter een grote uitdaging om telkens een gepast antwoord te bieden op de continu wijzigende marktomstandigheden. We geloven in een solide basis waarbij elk onderdeel van onze groep performant en rendabel is en blijven dan ook anticiperen om dit op peil te houden.”