Wijnhandel La Buena Vida uit Mol heeft het gehad met Black Friday, de dag dat er internationaal met kortingen wordt gezwaaid. In de plaats organiseert de specialist in Spaanse wijnen dit jaar een Warm Friday. 20% van de omzet op vrijdag 23 november gaat naar een goed doel.
Black Friday kwam enkele jaren geleden overgewaaid vanuit Amerika en kent ook hier steeds meer aanhang van retailers, webshops, autoverkopers, enz die dan met reuze kortingen zwaaien. In de plaats dat de actiedag 24 uur duurt, wordt die nu al uitgesmeerd over een weekend, een week tot zelfs een maand. “Als het zo door gaat, vieren we binnenkort het hele jaar Black Friday”, zegt Wim Vanleuven van La Buena Vida. “En daar zit geen enkele ondernemer op te wachten.”
Een vuist maken
“We zijn daarom van mening dat we als ondernemers een vuist moeten maken tegen dit uit de hand gelopen initiatief en besloten Black Friday dit jaar over een andere boeg te gooien. We vinden dat een actie die hier tegenin gaat, zeker op zijn plaats is, en willen dat doen door zij die het minder goed hebben, te steunen.”
In de plaats van grote kortingen te geven, houdt de wijnhandel een Warm Friday, als voorbode van de Warme Week die er straks weer aankomt. Van alle aankopen op vrijdag 23 november doneert het bedrijf 20% aan de vzw Den Brand uit Mol, die opvang en begeleiding biedt aan mensen met een beperking.
Een te volgen voorbeeld?