Bij &Robin schrijven we graag verhalen. Verhalen voor, door en mét ondernemers. Vertellen doen we ze ook graag, maar nóg liever laten we onze hoofdrolspelers gewoon zelf aan het woord. Daarom delen we hier heel graag het verhaal dat ontstond tussen Vimmo Woonconcepten en &Robin.
Maak kennis met Vimmo Woonconcepten. Al 54 jaar lang een familiebedrijf met focus op nieuwbouwprojecten, renovatie, keukens, badkamers, kasten op maat, sanitair en centrale verwarming. Alles gebeurt van a tot z op maat van de klant. Op een bepaald moment veranderden er heel wat zaken, die op hun beurt om een andere aanpak vroegen. Hoe dat ging? Veel leesplezier.
Nood aan externe knowhow
“Zowel mijn broer als ik zijn eigenlijk meteen van de schoolbanken hier bij Vimmo terechtgekomen. Wij hebben nooit ergens anders gewerkt. Daardoor krijg je een stuk minder invloeden van buitenaf. De nood aan een externe, objectieve blik was hoog. En vooral ook externe knowhow”, aldus Ilse Verhaegen.
“Al twee jaar waren we op zoek naar een goede CFO. We waren sterk aan het groeien en de laatste jaren hadden er enorm veel veranderingen plaatsgevonden. Voor een kmo is het natuurlijk niet evident om iemand met zo’n profiel aan te werven. In de eerste plaats is er het kostenplaatje, maar in de tweede plaats voelt een financieel directeur zich ook niet altijd geroepen om in een (familiale) kmo-omgeving terecht te komen.”
Kennismaking met &Robin
Via via kwam Vimmo in contact met &Robin en geraakte alles in een stroomversnelling. Dat beaamt ook Ilse: “CFO-as-a-service omschreef eigenlijk perfect waar we naar op zoek waren. Werner Van Springel kwam op gesprek en de klik was er meteen. Een financieel directeur die flexibel en breed inzetbaar is, met ervaring als ondernemer én als een vis in het water in een kmo-omgeving.”
Ook Werner voelde die wederzijdse klik meteen: “Wat me zo aansprak bij Vimmo was dat Ilse en Peter Verhaegen zo openstaan voor extern advies. Vanaf minuut één was er vertrouwen en wilden ze hulp toelaten. Intussen ben ik hier drie maanden aan de slag en voel ik me deel van het team, wat toch niet evident is voor iemand die als externe aanwezig is, en dat dan ook nog eens in een familiebedrijf.”
Ilse en Peter hadden van in het begin een duidelijke aanpak voor ogen en trekken die lijn ook door in hun samenwerking met Werner. “Het is een tweeledig verhaal. Wij voelden dat de nood er was, dat we externe knowhow nodig hadden, maar het was ook aan ons om die externe hulp toe te laten en Werner in vertrouwen te nemen. We moesten er voor openstaan om hem alle info en inzage te geven. Als je maar mondjesmaat de informatie aan een externe partij gaat bezorgen, dan heeft het geen zin om er aan te beginnen.”
Rust, vertrouwen en … nog eens rust
“Ondanks het feit dat het drie hectische, intensieve maanden waren, blijft toch het woord ‘rust’ voor mij met stip op nummer één staan qua belangrijkste resultaten die we uit onze samenwerking met &Robin halen. Werner doet veel meer dan wat er puur staat in het takenpakket van een CFO. Samen zijn we aan de slag gegaan met toekomst van Vimmo.”
“In de eerste plaats had Vimmo nood aan een duidelijke rapportering en het liefst ook in duidelijke verstaanbare mensentaal. Een organigram bestond wel in de hoofden van Ilse en Peter, maar op papier niet. Er was nood aan organisatie en structuur, met duidelijke communicatie om die te voeden. Antwoorden op vragen als ‘Wie was Vimmo?’, ‘Wat wilt Vimmo zijn?’ en ‘Welke waarden wilt Vimmo in de markt gaan zetten?’ staan nu duidelijk gedefinieerd.
En wat dan met dat buikgevoel?
“Ook wij volgden ons buikgevoel, die gidste ons doorheen ons verhaal hier bij Vimmo. Maar op een bepaald moment is dat niet meer voldoende. Via de externe blik die &Robin ons met Werner biedt, worden we verplicht een spiegel voor te houden. Welke zaken zitten goed? Welke zaken minder goed? Waar moet er (beter) gecommuniceerd worden?”
“Op het einde van de rit moet iemand ook effectief beslissingen nemen. Van de aanwervingspolitiek en bedrijfscultuur, over de inrichting van de toonzaal, tot ook strategische toekomstplannen, kritische succesfactoren en rapporteringen om het bedrijf te sturen, maar ook de keuze van de dienstverleners tot welke koffie drinken we. En het is die externe blik die daarbij van levensbelang is, zeker als je al jarenlang in dezelfde omgeving zit met ook dezelfde mensen om je heen. Alleen op die manier kan je blijven groeien.”
“En dat groeien”, rondt Werner af, “mag je gerust erg letterlijk nemen. Afgelopen week stelden we namelijk aan alle personeelsleden van Vimmo ons plan voor Vimmo 2.0 voor. Eén visie, één missie en vooral één team waar we met z’n allen heel sterk in geloven. Onze kernwaarden gebracht in mensentaal, om ze vervolgens ook met onze mensen te kunnen waarmaken.”