Vaderschapsverlof campagne @ Vorming Plus (Meerhout) ©Chris Stessens

Beko (Meerhout) out zich als papaproof bedrijf

Vormingsplus Kempen en een aantal middenveldorganisaties trekken de campagne ‘Mijn papa doet het!’ op gang. Ze roepen papa’s op om hun geboorteverlof op te nemen en bedrijven om dit te stimuleren. In dit verband profileert schrijnwerkerij Beko uit Meerhout zich als een ‘papaproof’ bedrijf.

Bij de geboorte kan je als werknemer 10 dagen thuisblijven, op te nemen tot 4 maanden na de bevalling. 3 dagen krijg je volledig uitbetaald, voor de andere ontvang je tot 82% van je brutoloon. Cijfers van Kind en Gezin vertellen dat 15 tot 20% van de vaders geen geboorteverlof neemt. Van zij die dat wel doen, neemt 1 op 5 niet alle dagen op. De campagne ‘Mijn papa doet het!’ wil daar verandering in brengen.

Familiewaarden
“Wij kennen het vaderschapsvelof toe omdat we een familiebedrijf zijn en familiewaarden hoog in het vaandel dragen”, zegt Anton Van den Broucke van Beko in Meerhout. “We vinden het belangrijk dat vaders er in het begin, op de belangrijke momenten, bij zijn.”

Steeds meer werkgevers geven de ouders een dws in de rug door hun bedrijf ‘papaproof’ te maken. Een bedrijf is dat wanneer hun werknemers geboorteverlof nemen.

“Het is minder bekend dat ook werkgevers veel te winnen hebben”, zeggen de initiatiefnemers van de campagne. “In de ‘war on talent’ hebben ze een groot voordeel tegenover hun concurrenten als ze inzetten op papavriendelijke maatregelen. Zo’n bedrijven zijn aantrekkelijk voor sollicitanten: hun vacatures worden beter ingevuld. Werknemers die in een bedrijf werken dat ‘papaproof’ is, zijn ook meer tevreden. Dat uit zich in een grotere motivatie, betere prestaties, minder stress of absenteïsme,…”

“We zouden andere werkgevers willen aanraden om deze maatregelen ook te nemen omdat we dat heel belangrijk vinden in functie van de goede balans tussen het werk en het gezinsleven”, aldus nog Anton Van den Broucke van Beko.

Bedrijven die ‘papaproof’ zijn, mogen zich melden.