DSC_1262

Eric en Koen willen met hun Belgian Beerballs de wereld veroveren

Koen Janssens van restaurant Broosend Hof in Oud-Turnhout en vennoot Eric Crets hebben vanmorgen in brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout hun Belgian Beerballs voorgesteld. Dat is een culinaire snack die wat weg heeft van een bitterbal maar veel meer smaak heeft, inclusief de bittere biertoets van de Schuppenboer. De 2 koesteren internationale ambities.

De Belgian Beerball is ontwikkeld door Koen Janssens. “Eric kwam met het idee en ik ging meteen aan de slag”, zegt de chef-kok van Broosend Hof. “In totaal maakte ik een 20-tal versies vooraleer we bij het eindproduct kwamen. Bij onze industriële producent, Ovi uit Olen, hebben ze ook nog eens zoveel proefversies gemaakt om hetzelfde resultaat te bekomen.”

Met bier
De culinaire snack is gemaakt met kalfsvlees, een kruidenmengeling en met bier van de Schuppenboer, het meest verkochte bier bij Het Nest. Een dun tempuradeeg maakt de ballen na het bakken in frituurvet extra krokant. Ze worden verkocht in diepgevroren toestand in een verpakking per 30.

Voor de commercialisering richtten Koen Janssens en Eric Crets het bedrijf Food Desire op. Voor de distributie sloten ze een akkoord met de drankengroothandel Van Der Plaetsen uit Oostmalle. Die zal ervoor zorgen dat de bierballen straks in zo’n 200 Vlaamse drankenhandels terechtkomen. “Via onze eigen diepvriezers die we nu al voor onze ijsblokjes bij de handelaars hebben staan”, zegt afgevaardigd bestuurder Johan Van Der Plaetsen.

Voetbalactie
Ter gelegenheid van de maandelijkse pop-up op zaterdag 26 mei bij Het Nest zullen de Belgian Beerballs voor het eerst kunnen worden geproefd door het grote publiek. Vanaf de start van het WK voetbal tot en met de laatste rit in de Ronde van Frankrijk wordt in alle cafés in België en Nederland waar Schuppenboer wordt geschonken, bij wijze van promotie een gratis bierbal bij een Schuppenboer geserveerd.

“Intussen is er al de eerste interesse uit het buitenland”, zegt Eric Crets. “Via de buitenlandkantoren van Flanders Investment & Trade kregen we al vragen om ons product te komen voorstellen. We zijn ook al bezig met de ontwikkeling van varianten: vegetarisch, vis en wild.”