De Kempense transportsector eist met steun van Voka Mechelen-Kempen dringend oplossingen voor de mobiliteitsproblemen. In dat verband komt Air Liquide Benelux met een opvallende oproep aan de overheid: laat vrachtwagens van 50 ton toe.
“De logistieke sector is groeiend in deze regio. Die mag niet stilvallen”, zegt Eddy Vandoninck van Air Liquide Benelux, een grote producent van industriële gassen, met een vestiging in Herenthout en een vloot van 180 voertuigen. “We willen daarom constructief meedenken met de beleidsmakers. Want er zijn makkelijke en snelle maatregelen mogelijk. Zo kan de overheid beslissen om vrachtwagens van 50 ton toe te laten op onze wegen. Die kunnen meer vervoeren, zo moeten we minder vrachtwagens de weg opsturen. De files nemen daardoor af en er is minder uitstoot van CO². Ons land kan met die zwaardere vrachtwagens beter concurreren met andere landen. In Nederland zijn vrachtwagens van 50 ton toegestaan, in België nog niet. Het is een ingreep die geen geld kost.”
Onvoldoende
De reactie van de Kempense transporteur volgt op de zopas voorgestelde investeringen in het Vlaamse wegennet voor 2018 door minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Voor de Kempen stellen we vast dat het voor dit jaar beperkt blijft tot een structureel onderhoud van de weg op een aantal hoofdassen, zoals de E34 in Turnhout en de E34 in Ranst. Dat is goed, maar onvoldoende”, zegt gedelegeerd bestuurder Renilde Craps van Voka Mechelen-Kempen. “Voor 2019 moet het beter. We vragen daarom een overleg met de minister.”