Katrien Van Miert

Starter van de week: Katrien communiceert het platteland

Katrien Van Miert uit Retie (34 j.) is gepassioneerd door communicatie en paarden. En meer algemeen dieren, landbouw en het platteland. Die zaken bracht ze begin dit jaar samen in haar eigen bedrijfje: Communicatie Katrien.

De onderneemster begon haar professionele loopbaan bij wat toen Van Roey Automation in Turnhout heette. 3 jaar werkte ze er als verantwoordelijke voor de communicatie en marketing. “Ik werd er meteen ingegooid en heb er veel geleerd”, blikt ze terug.

Haar volgende job was bij het toenmalige Vlaams Paardenloket, later omgevormd tot PaardenPunt Vlaanderen. “Mijn vader is altijd actief geweest in de paardensport via het fokken van jumpingpaarden. Ik ben dus letterlijk in het wereldje geboren. Ik was er de verantwoordelijke voor de communicatie, onderhield de website, werkte sensibiliseringscampagnes uit, voedde de social media. Het team was klein en het budget beperkt, maar het was erg boeiend.”

Grotere uitdaging
Toch begon het te knagen om een eigen zaak te starten. “Ik zocht een grotere uitdaging en wou al langer zelfstandige worden. Mijn man is trouwens ook zelfstandig elektricien.” Ze legde zich toe op een wereld waarin ze zich thuis voelde en dat was die van de landbouw, de dieren en het platteland. “Die wereld ken ik en voor communicatie moet je voeling hebben met je onderwerp en het publiek dat je wil bereiken.”

Met Communicatie Katrien richt ze zich naar bedrijven en organisaties die zelf niemand in dienst hebben voor de marketing/communicatie, daar geen tijd voor hebben of daar geen kaas van hebben gegeten (om het in agro-taal te zeggen). “Ik werd ook al ingeschakeld door organisatoren van events, verzorgde persrelaties en infobrochures, zette mee websites op, enzovoort.”

Haar klanten zijn gevestigd over heel het land. “Ik focus bewust op landelijke thematieken. Dat betekent ook dat ik al ‘nee’ heb moeten leren zeggen. Nu weet ik echt waar ik met mijn bedrijf naartoe wil.”