Maarten Van den Heuvel (30j.) uit Merksplas werkte 7 jaar als graficus bij Bobbejaanland in Lichtaart. Sinds 3 weken staat hij volledig op eigen benen. Om zijn diensten als grafisch vormgever aan de man te brengen, bedacht hij een duidelijk concept: Logonodig.be.
“Sinds 2014 was ik naast mijn vast werk bij Bobbejaanland zelfstandige in bijberoep”, doet hij het verhaal. “Dat werd almaar drukker en drukker. Ik heb er lang over getwijfeld, maar je kan niet altijd ’s avonds en in het weekend bezig zijn. Dus moest ik een keuze maken. Het merendeel van de opdrachten die ik kreeg, hield verband met logo’s. Ik heb een tijd gebrainstormd over hoe ik me hier rond kon profileren.”
Om te beginnen registreerde hij de domeinnaam Logonodig.be en vervolgens werkte hij 3 welomschreven pakketten uit op basis van het aantal ontwerpen en correctierondes, en met bijkomende dienstverleningen. Met zijn bedrijfje richt hij zich zowel naar startende ondernemers als naar bestaande bedrijven en organisaties die een vernieuwd of ander logo nodig hebben.
Visie uitdragen
“Een logo moet meteen aanspreken”, legt Maarten Van den Heuvel uit. “Het moet uitdrukken wat het bedrijf doet en de visie uitdragen. Het moet ook herkenbaar zijn.” Aan een opdracht gaat een uitgebreid gesprek vooraf en aansluitend krijgt de klant een aantal ontwerpen. Van daaruit wordt verder gewerkt naar een definitief resultaat.
“Op de nieuwe huisstijl voor onderwijsinstelling VITO in Hoogstraten, die ik recent realiseerde, ben ik trots. Daar moesten veel mensen mee over beslissen, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat.”
“Een logo is meestal het eerste wat een ondernemer nodig heeft en hieruit volgen vaak andere opdrachten zoals een huisstijl, briefpapier, visitekaartjes, enz. Voor alle duidelijkheid: ik verzorg dus ook ander grafisch werk, zowel voor print als online.”