Schermafbeelding 2017-08-09 om 14.45.32

Vraag naar videovacatures stijgt

Precies 2 jaar geleden ging vanuit Vlimmeren Kempenjob van start, een online platform dat werkgevers en werkzoekenden in de Kempen samenbrengt. Momenteel maakt een 80-tal bedrijven gebruik van het medium dat vandaag een 250-tal vacatures vermeldt. “Om de aandacht te trekken van kandidaten werken we veel meer met beelden, inclusief videovacatures”, zegt initiatiefnemer Rob Koenders.

“We merken dat bedrijven moedeloos worden bij het plaatsen van vacatures”, vertelt Koenders. “Vooral technische beroepen raken heel moeilijk ingevuld. We zijn nu 2 jaar bezig en hebben een belangrijke verschuiving gezien van print naar online. De klassieke printadvertentie heeft meer en meer afgedaan. Zelf zijn we ook gestopt met onze gedrukte huis-aan-huisinformatie. Wie op zoek is naar een nieuwe job, gaat nu vooral online zoeken.”

2 jaar knokken
Koenders raadt zijn klanten aan om meer te werken met beelden en foto’s. “Een transportbedrijf dat op zoek is naar een vrachtwagenchauffeur, toont best zijn mooiste vrachtwagen. De kandidaat moet het idee krijgen: met die vragen wil ik rondrijden. De tijd van de ellenlange teksten in personeelsadvertenties is voorbij. We stellen vast dat er ook meer en meer vraag is naar videovacatures. Daarvoor gaan we langs bij het bedrijf en maken een filmpje van maximum 1 minuut waarin het bedrijf wordt voorgesteld, wordt de functie getoond en verteld wat de job inhoudt. Momenteel hebben we een 10-tal videovacatures online.”

Het is al twee jaar knokken voor Kempenjob. “Je begint vanaf nul en stampt voor de buitenstaander het zoveelste vacatureplatform uit de grond. We maken het onderscheid door te focussen op de Kempen en het uitsluiten van interimkantoren. De jobs die wij vermelden, komen rechtstreeks vanuit de bedrijven”, aldus nog Rob Koenders.