De restyling die de Nederlandse retailer Hema in zijn filialen doorvoert, heeft de Kempen bereikt. Zopas heropenden de winkels in Geel en Hoogstraten naar een concept voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Dat blijkt dermate succesvol dat het nu ook in Nederland, België en Luxemburg wordt uitgerold.
Na de verbouwing wordt het voor klanten eenvoudiger om artikelen te vinden en met elkaar te combineren. Zo staan alle dames- en herenmode, producten voor de badkamer, keuken, baby en woonkamer bij elkaar.
Het bedrijf zegt dat het al jaren positieve reacties krijgt van zowel buitenlandse als Nederlandse klanten die tijdens hun vakantie in Frankrijk, Spanje of het Verenigd Koninkrijk een Hema hebben bezocht. “Het is vooral de overzichtelijkheid en de frisse uitstraling die bij klanten in het oog springt”, aldus het bedrijf.
Positieve reacties
“In de afgelopen maanden is het internationale winkelconcept uitgebreid getest onder klanten in Nederland en België”, zegt Carla Velghe, directeur België en Luxemburg. “We ontvingen tijdens de testperiode veel positieve reacties van zowel klanten als medewerkers. Het uitrollen van het nieuwe winkelconcept is een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van Hema die bestaat uit het verbeteren van de prestaties in Nederland, België en Luxemburg, internationale uitbreiding en groei van e-commerce.”
Vanaf volgend jaar zullen alle kleine winkels van Hema naar verwachting zijn omgebouwd. In België heeft de winkelketen er een 100-tal. In de Kempen krijgen Herentals en Mol nog een restyling.
Hema is al 10 jaar eigendom van het Britse investeringsfonds Lion Capital. Het bedrijf ging de jongste jaren in het rood, maar de kentering lijkt ingezet. In het eerste kwartaal van 2017 steeg de groepsomzet met bijna 5%, terwijl het nettoverlies daalde van 14,7 miljoen in 2016 tot 12,4 miljoen in de eerste 3 maanden van 2017.