Communicatiebureau Mosquito, dat deel uitmaakt van Intracto Group uit Herentals, heeft een bijzondere campagne voor Manna-sauzen (Wijnegem) bedacht. Een collectief hackte zogezegd de nieuwste videoclip van het Kempense muziekduo Van Echelpoel en doorspekte die met tekst en beeld rond het bereiden van spaghetti. Uiteindelijk bleek het reclame te zijn voor Manna.
“In tijden waarin fake news en hacking dagelijkse kost zijn, leek het ons ideaal om de clip van Waddistjom te hacken”, vertelt Hans Van Eemeren van Mosquito. Via de Facebookpagina Belgisch Gehackt werd de bewerkte versie gelanceerd en al snel opgepikt door de media. “De video werd massaal bekeken, becommentarieerd en gedeeld. Na 1 week bereikten we 47% van onze doelgroep via social media met een minimum aan mediakosten.”
20.000 euro voor goede doel
In een tweede videoboodschap ging Van Echelpoel over tot een bekentenis. “Dieje gehackte clip van Waddistjom? Da ware wellie zellef”, gaf Tijs Vanneste, alias Jef Van Echelpoel, toe. Van Echelpoel schonk zijn gage van 20.000 euro aan Cliniclowns.
Bescheiden budget
“Waarom we zo fier zijn op dit project? Omdat we er eens te meer in zijn geslaagd een amusante campagne te creëren die onze klant en de doelgroep bekoorde en werd opgepikt door de media”, aldus nog Hans Van Eemeren. “We hadden veel plezier bij het maken en slaagden erin om een zeer populaire artiest te laten acteren in onze campagne. Manna entertainde en verraste de consument met een bescheiden budget door het gebruik van social media en video.”
Hier zie je de gehackte video.
En hier zie je de schuldbekentenis van Van Echelpoel.