Het team IOBee van Thomas More in Geel heeft de wedstrijd Small Business Project van het jaar gewonnen, een organisatie van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Ze deden dat met hun Smathive, een digitale bijenkast waarmee de imker zijn bijenpopulatie van op afstand in het oog kan houden en snel kan ingrijpen indien nodig. In juni vertegenwoordigen de studenten Vlaanderen tijdens de Europese finale voor SPB’s in Helsinki.
Het initiatief van de studenten kadert in de achteruitgang van bijenpopulaties wereldwijd. De Smathive verbindt een bijenkast met het internet systeem en geeft de imker van op afstand informatie over het microklimaat in een bijenkorf, wat een belangrijke indicatie voor de gezondheid van het broedsel is. Het stuurt gegevens over de groei van de kolonie en de hoeveelheid honing door. Het meet de vliegactiviteit aan de ingang van de korf en het geeft een signaal als het tijd is om bij te voederen. Het houden van bijen wordt zo minder arbeidsintensief en de imker kan sneller ingrijpen als dat nodig is.
Reëel beeld
Met een Small Business Project laat Vlajo studenten een eigen ondernemingsplan schrijven en een bedrijf opstarten. Het stelt de jongeren al tijdens hun studie in staat om zich een reëel beeld te vormen van het ondernemerschap en de opstart van een eigen zaak. In totaal zaten 10 teams in de finale.
IOBee bestaat uit Jo Verlinden (Geel), Senna Van den Bosch (Hulshout), Maarten Van Gansberghe (Heppen), Gust Boonen (Tongerlo), Tom Van Gorp (Tielen) en Tim Wouters (Ramsel). Thomas More gaf hen een aantal faciliteiten om het idee van de Smarthive concreet te maken. Zo lopen de studenten geen stage in een extern bedrijf maar is IOBee – hun eigen bedrijf in wording – hun stageplaats. Ze worden bovendien gecoacht door docenten van de hogeschool en experts uit het netwerk.