Bij Indupol in Arendonk, fabrikant van composietmaterialen, is vanmiddag de start gegeven van de bouw van de nieuwe Belgische zonnewagen. Die neemt in het najaar deel aan de World Solar Challenge in Australië. De officiële start gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein.
Voor de bouw van de zonnewagen gebruikt het Solar Team, dat wordt gevormd door ingenieursstudenten van KU Leuven, de best beschikbare high-tech materialen ter wereld. Het omhulsel bestaat uit carbonvezels, een materiaal dat ook wordt gebruikt voor Formule 1-wagens, vliegtuigen en koersfietsen. Voor de cockpit wordt aramide gebruikt, dat je ook terugvindt in kogelvrije vesten. “Enkel het beste van het beste is goed genoeg. Het omhulsel van de vorige zonnewagen had een totaalgewicht van 50 kilo. Dit jaar willen we dit gewicht nog verder reduceren om de topsnelheid te verhogen”, zegt Joachim Verheyen, teamleider van het Solar Team.
Kruisbestuiving
“Onze drijfveer in dit project is de samenwerking met jonge ingenieurs in wording”, zegt Frank Jansen, CEO Indupol. “Bij ons maken de ingenieurs kennis met diverse facetten van een productiebedrijf met als eindresultaat hun eigen solarwagen. Deze kruisbestuiving tussen theorie en praktijk draagt bij tot het uitbouwen van ons netwerk en het up-to-date houden van gespecialiseerde knowhow.”
In oktober neemt de Belgische zonnewagen het op tegen 40 teams van over heel de wereld. Ze doorkruisen Australië over een traject van 3021 km. In de vorige edities konden de Belgische teams al een 2de plaats behalen en haalden ze een 1ste plaats voor innovatie. De ambitie is om dit jaar beter te doen.
Bij Indupol in Arendonk werkt een 150-tal mensen.