spk

6 Kempense KMO’s gaan creatieve uitdaging aan

Zes Kempense KMO’s gaan vanaf deze maand intensief in dialoog met een designer of andere creatieveling. Doel is om via cocreatie te komen tot een nieuwe dienst of product. ‘Antwerp, Powered by creatives. Connecting The Dots’ is de naam van het project dat ruim een half miljoen Europese subsidies krijgt. In de Kempen wordt het gedragen door de Strategische Projectenorganisatie Kempen (SPK).

De bedrijven die zich hebben ingeschreven, zijn: MDMJ Accountants (Mol), Ranobo (Turnhout), Etap Lighting (Malle), Jig Technologies (Ranst), Chrisal (Lommel) en Graszoden Dirk Maris (Arendonk). “De bedrijven worden 1 op 1 gematcht met een designer”, legt Florence Maes van SPK uit. “Die kijkt vaak met heel andere ogen naar een product of een bedrijf. Ze redeneren anders en gaan meer nadenken vanuit de gebruiker. Dat leidt vaak tot heel nieuwe inzichten.”

Kantelpunt
De eerste sessie vindt plaats op 12 januari en nadien volgen er nog 2, waaronder een heel intensieve van 12 uur. “Hier is het de bedoeling te komen tot een innovatie-kantelpunt”, aldus nog Florence Maes. Het project start in Turnhout en reist nadien door naar Mechelen en Antwerpen. Het zet in op innovatie via cross-sectorale samenwerkingen tussen creatieve en reguliere sectoren. De looptijd bedraagt 2 jaar.

“Voor ons is dit al het 3de gelijkaardige traject”, weet Florence Maes. “We stellen vast dat de helft van de bedrijven na afloop contact blijft houden met de creatieveling en op regelmatige basis afspraken blijft maken.”