cultuursector

De Warande zet cultuursector op weg naar datagestuurde marketing

Cultuurhuis de Warande uit Turnhout start samen met het culturele marketingplatform Peppered uit Gent een onderzoek naar de kansen van datagestuurde marketing voor de culturele sector. Doel is een groter publiek te bereiken via innovatie marketingstrategieën die in andere sectoren hun waarde al hebben bewezen.

Het uitvoeren van de campagnes gebeurt samen met Peppered bvba uit Gent, die in de commerciële sector nieuwe marketingtechnieken introduceerde die in de cultuursector nog niet gangbaar zijn bij gebrek aan budget of kennis.

Amsterdam
Op zijn beurt werkt Peppered hiervoor samen met Micompany uit Amsterdam, dat zich toelegt op data-analyse en werkt voor onder meer Bol.com en Booking.com. Op initiatief van het Nederlandse VSBfonds stelt het bedrijf zijn kennis nu ter beschikking voor de culturele sector. Uit de eerste resultaten in Nederland blijkt dat culturele instellingen hiermee hun omzet met tientallen procenten kunnen verhogen. Voor het eerst wordt die kennis nu ook toegepast in de culturele sector in België.

Het onderzoek maakt deel uit van het postgraduaat ‘Digital Business’, een opleiding die gericht is op het toepassen van nieuwe marketinginzichten en -strategieën in de praktijk. De opleiding wordt georganiseerd door de Antwerp Management School en Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. De resultaten van het onderzoek worden in maart 2017 verwacht.