The Foodmaker

The Foodmaker opent eerste vestiging in Nederland

Zo komt 'de baas' op bezoek, meldt The Foodmaker op zijn Facebook-pagina.
Zo komt ‘de baas’ op bezoek, meldt The Foodmaker op zijn Facebook-pagina.

8 december wordt een belangrijke dag in de geschiedenis van The Foodmaker, met hoofdkantoor in Oevel-Westerlo. Dan opent in het Nederlandse Den Haag de eerste buitenlandse vestiging. 3 jaar geleden nam StarMeal uit Westerlo de koffie- en lunchbarketen The Foodmaker over en sindsdien is die bezig aan een forse opmars. “Op dezelfde dag als Den Haag openen we in Gent de 7de Belgische vestiging en eind februari/begin maart 2017 volgt de 8ste in Hasselt”, zegt CEO Lieven Vanlommel.

“We waren al lang aan het uitkijken in Nederland en hebben alle strategische steden onderzocht”, legt Lieven Vanlommel uit. “Aanvankelijk ging onze aandacht naar Amsterdam omdat het een heel internationale stad is. Van onze eerste Nederlandse vestiging wilden we meteen een ‘flagshipstore’ maken waarin we toonden wie we waren. Maar daarvoor moet je ruimte hebben en die vonden we niet in Amsterdam. Den Haag is de belangrijkste bestuurlijke stad van Nederland en daar zitten we nu heel goed. We betrekken een ruimte onder het nieuwe universiteitsgebouw.”

Veel mogelijkheden
The Foodmaker focust op gezondheid door een prominente rol voor de saladbar, het gebruik van biologische producten en veel aandacht voor groenten. “We zijn nog met 2 andere locaties in Nederland aan het onderhandelen. We zien in Nederland nog heel veel mogelijkheden voor ons, maar ook in België.” Samen met een partner wordt er ook gewerkt aan een eerste Franse vestiging in Parijs. “De verwachting is om die in 2017 op te starten”, aldus Vanlommel. “Trouwens, alle The Foodmaker-filialen samen zijn intussen winstgevend en dat is de eerste keer in het bestaan.”

Moederbedrijf StarMeal kocht afgelopen jaar de vestiging van Ben Fresh in Oevel-Westerlo voor de verhuizing naar een nieuw en veel groter pand. “We verwachten nog dit jaar de bouwvergunning te kunnen indienen. Ik hoop in 2018 op onze nieuwe plaats te zitten. Eigenlijk liever vandaag als morgen, want dit jaar groeit onze omzet opnieuw met 30% en het plaatsgebrek wordt almaar groter.”